Så är det att arbeta som arborist

Funderar du på att arbeta som arborist? Du kanske tittat på utbildningar och tänker att du vill arbeta med träd och växtligheter? Du kanske redan har utbildat dig till det men funderar på om du vill arbeta som egen företagare? Att arbeta som sin egen är ganska så annorlunda mot att arbeta som anställd. Det enda du behöver bry dig om, som anställd, är att du får din lön varje månad. Som egen företagare har du allt ansvar; ansvar för betalning av skatter och sociala avgifter, ansvar för momsinbetalningar, redovisningar, bokföring och marknadsföring. Så vad gäller om du arbetar som egen anställd arborist?

Det viktigaste är att få kunder i början av tiden

Det kan vara svårt att börja arbeta som arborist, innan du har fått upp en kundstock som du kan arbeta med och få uppdrag av. Det allra bästa är om du har arbetat som anställd och har fått några stadiga kontakter med kunder som återkommer till dig regelbundet. Om inte kan du alltid slå dig ihop med någon som har arbetat som arborist tidigare och som har de kontakter som du behöver jobba med. Kanske du kan ta över ett företag som någon har arbetat med hela livet och vill pensionera sig från? I vilket fall kommer du att behöva egna kunder, säg att du har 10 kunder som du kan arbeta för och som ger dig uppdrag som kräver heltids arbete och som tar en månad, en gång i månaden. Det är bland det bästa du kan ha. Eller att du har 4 kunder, som ger dig en veckas arbete en gång i månaden.

Var ska du ha ditt kontor?

Du bör ha en bil, med alla redskap som du behöver; sågar av olika slag, trädkapare, handsåg, grensåg, hjälm, spikskor, riktigt bra handskar. Arbetar du även vintertid måste du ha kläder som du dels kan röra dig obehindrat i, men som samtidigt värmer dig. Du behöver dessutom ett kontor, som du kan ha, det kan du ha hemma om du har förmågan att koncentrera dig på ditt arbete trots att du har kontoret hemma. I ditt kontor kommer du att behöva allt det som man brukar ha; dator, telefon, skrivare och almanacka. Eller så har du allt det där i din mobil. Det du kommer att behöva är ett datorprogram som du kan använda för din bokföring. När du sedan köper in saker för ditt arbete, alla resor och utgifter som går till bensin, bil och kläder och så vidare bokför du som utgifter och när du sedan sammanställer inkomster mot utgifter, betalar du sedan skatt för den vinst som du genererar – om du lyckas få vinst på ditt företag.

Här kan du läsa mer om en arborist som arbetar med bland annat trädfällning i Stockholm.

4 nov 2018