Så når du högt betyg hos TrustPilot

TrustPilot är en recensionssida som har tusentals användarrecensioner på allt från E-butiker till hantverkare. Är man osäker på om ett företag ska anlitas eller inte kan det vara en bra idé att gå in på sidan och se vad andra tycker om företaget. Av den anledningen är det också viktigt för företag att få in så många recensioner som möjligt och självklart försöka få ett högt genomsnittligt betyg. Men hur gör man?

För att göra det tydligt ges här ett exempel på hur en målare i Uppsala kan arbeta för att få upp sina kundbetyg. Det går självklart att applicera på andra yrkesgrupper och andra städer. Det ska därmed enbart ses som ett exempel och inte något som enbart gäller för just denna kombination.

Samla in omdömen

Som en ”kickstart” kan målaren kontakta tidigare kunder och be dem lämna ett omdöme. En del kunder kommer att nappa på detta men genom att lägga till en morot kommer betydligt fler att ge sin åsikt. Det kan exempelvis vara att personen får 500kr rabatt på kommande måleriarbete. Självklart går det att ge en trisslott eller liknande men att ge rabatt eller annan fördel kopplad till den tjänst som erbjuds skapar även återkommande kunder.

Automatisera omdömen

En stark rekommendation är att man konfigurerar och kopplar kontot hos Trustpilot på ett sätt som gör att automatiska mail skickas ut till de kunder som målaren har varit hos. Det kan exempelvis börja med ”Det finns många målare i Uppsala – Tack för att du valde just mig” Därefter ett mycket enkelt formulär som fylls i av kunden. Detta laddas automatiskt upp på Trustpilots hemsida varpå man kan läsa sina omdömen.

Integrera på hemsidan

I många fall går det att integrera dessa omdömen på en hemsida. Det betyder att besökare direkt kan se ett urval av de omdömen som getts och dess medelbetyg. Det är en stark rekommendation så fort några positiva omdömen kommit in. Många som söker efter en målare väljer att googla efter detta. Sedan väljs till stor sannolikhet någon av de målare i Uppsala som har hemsidor som ligger högt på Google. Men vilken av dessa ska väljas? De utan några som helst referenser eller de med objektiva referenser av tidigare kunder?

Välj rätt kategori

När man lägger in ett företag hos TrustPilot är det mycket viktigt att välja rätt kategori. Det kan finnas flera kategorier som passar och i sådant fall bör man även välja flera. År 2017 fanns ingen kategori precis för målare, däremot för Hem & Trädgård samt Målarfärg. Det går därmed att komma högt i olika kategorier något som självklart kan se bra ut i statistiken. På hemsidan skulle det därmed kunna lyftas fram att företaget är ”Målare i Uppsala med bäst betyg på TrustBuddy” eller ”8/10 poäng på TrustBuddy inom Hus & Hem.

8 jul 2017