SEO – en spännande bransch

Att vårt sätt att söka efter ny information har kommit att ändras i och med att digitalisering har gjort att även företagen tvingats ändra sina sätt att marknadsföra sig själva. Då man förr köpte annonser i tidningar, reklam i tv eller såg till att listas i Gula Sidorna så har många idag istället försöka sig ta in där man syns – det vill säga på internet och gärna då på någon av de stora sökmotorerna där Google är den största och också bästa.

Som exempel på detta så är det ju knappast troligt att någon i dagsläget skulle sätta sig och bläddra i en telefonbok om denne person sökte efter en specifik produkt eller tjänst i den stad han bor i  – exempelvis cyklar i Stockholm – istället skulle denne person ta fram sin smartphone eller sin dator och skriva just dessa ord i sökfältet.

Här skulle sedan Google ta fram de företag som är relevanta för just de sökorden och det är där som SEO kommer in i bilden. Det finns nämligen företag som jobbar med att hjälpa produkter, företag eller privatpersoner att ranka högre på just sökmotorer – vi säger Google i fortsättningen då denna är den största och mest använda – och de som erbjuder denna tjänst jobbat med SEO.

Vad betyder då SEO? Jo, detta betyder Search Enginge Optimization och fritt översatt till svenska så heter det sökmotoroptimering; och i detta ligger också förklaringen. De personer och de företag som jobbar med SEO optimerar helt enkelt ord mot Google. Om vi ska konkretisera detta så kan vi säga att det istället handlar om en man som säljer dessa cyklar i Stockholm och att det är han som vill synas då kunden – som i exemplet ovan – skrev in orden i sökfältet.

Här ska man direkt säga att just denna bransch är ganska konkurrensutsatt – det vill säga; många söker dagligen på just cyklar i Stockholm – och då han kontaktar ett företag inom SEO så får han också beskedet att det kan kosta ganska mycket pengar samt ta en hel del tid innan han når förstasidan på Google. Det som företaget gör är nämligen att under lång tid försöka bygga- och göra hans hemsida starkare.

Detta sker via optimerade, specifika sökord – cyklar och Stockholm – som kommer att förekomma dels i hans egna information om företaget och dels och i olika länkar som företaget bygger upp. Det är således ett ganska stort jobb som kräver att texter hela tiden skrivs löpande, att länkar görs (länkar gör hans sida starkare) och att all information också är relevant. Google jobbar nämligen efter olika algoritmer som söker efter sidor som kan ge kunderna den mest relevanta informationen baserat på vad de sökt och därför måste också orden cyklar i Stockholm förekomma i texterna.

Här kan det lika gärna vara Rörmokare i Sveg, Snickare i Lund eller Målare i Östersund och spelar ingen roll – principen är densamma. Om man då skulle gör en sida där hela texten skulle skrivas enbart med orden Cyklar Stockholm, skulle man då inte ha en större chans att komma först upp på Google?

Google bestämmer relevansen

Nej, som sagt, Google använder sig av algoritmer och dels så har man också faktiska personer som då och då kollar igenom sidor och om man då skulle använda sig av ett- eller två ord genom hela texten så har man spammat och detta leder i sin tur till att man tappar placeringar eller att man till och med blir avstängd och penaliserad. Något som alltså är en ren katastrof för ett företag i dagsläget – syns man inte på Google så finns man inte heller och det kan låta lite överdrivet, men får trots det räknas lite som en sanning. Det som man se är att väldigt många företag i dagsläget erbjuder sina tjänster inom SEO och att branschen fortfarande är relativt ny gör att det fortfarande får anses lite som Vilda Västern.

Det är nämligen Google som sätter villkoren och som dessutom har mandatet att ändra dessa allt eftersom. Det som anses som okej idag kan imorgon anses som ett sätt att lura besökarna och detta är något som gör att SEO får anses som ett synnerligen intressant och spännande område. Det man ska veta är dock att Google hela tiden utgår ifrån vad de tror är det bästa för sina besökare och för de som använder deras sökmotor.

Söker man exempelvis här på cyklar i Stockholm så ska också förstasidan handla om just detta – det ska vara relevant information om företag som säljer sådana och inte en massa annat som kunderna inte har något intresse av. Google bestämmer och det är upp till företagen inom SEO att ändra sig efter de villkoren.

6 Jul 2017