Spara pengar för företaget

Många företag – särskilt mindre sådana – har en förmåga att lägga pengar på onödiga saker som i slutändan leder till en minskad – eller utebliven! – vinst. Det handlar ofta om små, små utgifter som man inte tänker på och som hela tiden tickar på i skymundan. Vi säger inte här att man ska snåla och räkna varenda krona, men det finns många saker som inte påverkar de anställda nämnvärt om man helt tar bort utgiften. Som företagare måste man tänka ekonomiskt och samtidigt se till att de anställda man har trivs – en ekvation som kan vara svår att få ihop och som kan leda till ett missnöje och minskad trivsel.

Man ska alltså först fokusera på att spara pengar där det inte syns så mycket och därför tänkte vi här räkna upp några saker som kan leda till en stabilare ekonomi och en ökad vinst – utan att det går ut över de anställda. Vem vet, de pengar man sparar kan leda till exempelvis en julfest eller något annat trevligt. En klar vinst-vinst-situation således.

  • Städning på kontoret. Denna punkt är oerhört viktig och ingenting man ska snåla in på, hygienen på arbetsplatsen är viktig för trivsel och fyller dessutom en funktion i att folk blir mindre sjuka – något som leder till färre sjukdagar. Det vi menar är att det finns billiga och bra alternativ och att man som företagare kan hitta ett sådant om man bara söker aktivt efter det. Man behöver alltså inte nöja sig med första bästa städföretag – sök och var aktiv, det kommer du att tjäna pengar på.
  • Inredning. Måste du verkligen ha de absolut dyraste möblerna till kontoret? Är det verkligen värt att spendera en halv förmögenhet på att ditt kontor ska se exklusivt ut? Här finns det nämligen billigare lösningar och en sådan kan vara att man köper begagnade kontorsmöbler istället för fabriksnya. Det finns en stor marknad för sådana och då dessa ofta är väldigt fräscha så finns det ingenting att tveka på egentligen. Kolla hur det ser ut gällande begagnade kontorsmöbler i din stad – du kommer att bli positivt överraskad. (Här kan du köpa begagnade kontorsmöbler i Stockholm: www.begagnadekontorsmoblerstockholm.nu)
  • Bilar. Detta är en dyr och ofta onödig kostnad som man kan hitta alternativa lösningar för. Leasa bilar eller köpa in – är det verkligen nödvändigt? Finns det andra, billigare lösningar i form av exempelvis bensinpengar eller annat? Ofta går detta att dra av på skatten och här får man kika lite på skatteverket om vad som gäller – det kan vara en väldig investering.
  • Kundmöten. Detta blir en punkt som kan vara vansklig att ta tag i – har man kundmöten så förväntar sig ofta dessa en lunch, en golfrunda eller något annat innan ni börjar diskutera affärer. Något som kan bli dyrt – men även lönsamt om affären i fråga går igenom. Det vi menar är att man kanske inte behöver ta den absolut dyraste restaurangen varje gång. Kanske finns det någon restaurang som ebjuder mängdrabatt om du blir stamkund? Hör dig för!

Dessa exempel är typiska småkostnader som kan leda till ökad vinst om man ser över dem. Det svåra är att verkligen ta tag i dessa saker och genomföra dem. Gör man det så kommer också vinsten – det handlar bara om att ta tjuren vid hornen direkt.

11 Jul 2017