Viktiga tips när man ska inreda butiken

Är det så at du driver en butiksrörelse är själva inredningen och utseendet lika viktigt som de produkter du säljer. För kunderna som kommer in i butiken ska de övertygas om att köpa produkterna och oftast har butikerna endast några tio-tal minuter på sig att övertyga en potentiell köpare innan de ändrar sig och går ut ur affären. Därför är produktvisningarna av allra största vikt; hur man presenterar produkterna. Här går vi igenom de viktigaste som man bör tänka på när det kommer till en inredning av en affär.

1. Stora fönster

Det är mycket viktigt att en kund får insyn i affären utifrån. Helst ska man ha hela glasväggar eller stora fönster som påverkar kunder utifrån att vilja gå in. Tänk dig en bilfirma. De har stora fönster där man ser bilarna parkerade innanför. Bilarna ska locka potentiella köpare att vilja gå in, känna på bildörren och helst sätta sig i bilen. Har en butiksägare fått en kund att sätta sig i bilen är så gott som halva bilen redan såld. Får man sedan kunden att köra bilen är mer än halva såld, kommer kunden sedan med till disken är den helt såld. En duktig inredare ser till att kunderna vill komma in och prova på produkterna. Ett stort fönster som visar produkterna och lockar att komma in och prova dem är alltså ett stort måste i en inredning av en affär.

2. Tydlig logga

Alla affärer måste ha en tydlig logga så att kunden vet vilken affär det är de går in i. De flesta som har väl inarbetade varumärken skyltar givetvis med sin företagslogga utanför sin affär. Då känner kunden till varumärket och går in eftersom de vet vad de kan förvänta sig inne i affären. Loggan är en viktig del av produktigenkänning. Kunderna ska veta vad de kan förvänta sig möta i affären. Vet de vart de kommer, förväntar de sig ett visst produktsortiment. De förväntar sig vissa produkter. Det är därför väldigt känsligt att byta sortiment. Man måste följa sortimentet till viss del. Man får inte byta ut produkterna så att de spretar alltför mycket åt något håll, då kan kunderna vika och hellre köper konkurrenternas produkter.

3. Ordning och reda i butiken viktigt

När man sedan lägger uppvarorna måste man följa ett visst mönster. Säg att det är kläder man säljer. De måste presenteras, helst med stor skyltdockor redan vid ingången. Då presenteras till exempel sommarkollektionen där. Nyheterna presenteras på ett snyggt och attraktivt sett. Kunderna ska bli sugna på att köpa nyheterna främst, eftersom de är dyrast och det är på nyheterna som affärerna drar in mest. Floppar säsongkläderna är det en stor förlust för affären, därför satsar man extra på att alltid presentera nyheterna på det mest attraktiva sättet du kan tänka dig. Det är så oberoende vilka produkter du säljer, då är det en viss ordning som man väljer att presentera produkterna på.

4. Inred med en kundslinga i butiken

Kunderna ska helst lotsas in i affären och du som inredare av affärsbutiken måste se till att kunderna, utan att märka det, påverkas under sin promenad in i affären. Under den promenaden ska kunden påverkas av olika varor som presenteras under den slingan som kunden promenerar inne i affären. Är det en mataffär till exempel, stöter kunden på olika hyllor eller ställningar som helst ska stå i vägen och som kunden möter under sin promenad i affären. Handlar det till exempel om en mataffär, presenteras kunden för varor som står i stor mängd staplade så att kunden nästen går på ställningen.

Ett annat ganska tydligt sätt att påverka en kund, är att se till att han eller hon inte kan smita ut ur affären så lätt. Helst ska de ju vilja gå längre och längre in i affären och plocka på sig varorna innan de lämnar affären. 

12 jun 2018