Det här trycker man på ett tryckeri

Många förutspådde att internet och det allt mer frekventa användandet av detta medie skulle innebära döden för många branscher och områden. Något som också skett; en del områden där det tidigare fanns rena proffs har i dagsläget ingen verksamhet överhuvudtaget. Dock så finns det vissa branscher som gått emot strömmen – branscher som folk pekade på att de fanns i farozonen; men som tvärtemot dessa profetior fortfarande finns och kanske i vissa fall också är starkare än någonsin.

Ett typiskt exempel på ett sådant område handlar om tryckeribranschen och om vi först tittar lite på hur det lät för några år sedan så var tongångarna som följande: Internet kommer att tillåta folk att trycka på egen hand. Ett fysiskt tryckeri är för dyrt. Ett tryckeri kostar för mycket att driva.

Ungefär så lät det och svaren har visat sig bli de motsatta. Ett tryckeri har nämligen anammat de möjligheter som internet förde med sig snarare än att motarbeta dessa och hålla sig kvar vid gamla tekniker. Visst – många av de tryckerier som fanns för några år sedan är idag ett minne blott, men de som finns kvar är egentligen starkare än någonsin. Ser man till ett tryckeri i exempelvis Stockholm så har detta idag billigare omkostnader, man har fler kunder och man kan jobba effektivare. Kort sagt; ett tryckeri i dagens Stockholm har större lönsamhet idag än vad man hade tidigare.

Men – vad är det egentligen som människor trycker i dagsläget och vad behöver man hjälp av ett tryckeri till? Som ett litet axplock så kan vi rada upp några av de områden där ett vanligt tryckeri i Stockholm har en stor efterfrågan.

 

  • Ett riktigt snyggt visitkort är – helt enkelt – ingenting som man kan trycka upp på egen hand. Det här ser man tydligt i Stockholm där det finns så många branscher där man verkligen är i behov av att kunna dela ut uppgifter om sig själv och sitt företag på ett smidigt – och snyggt! - sätt.
  • T-shirts. Väldigt många tryckerier låter kunderna komma med önskemål som man därefter förverkligar på en t-shirt. Här är utbudet väldigt stort och det är i stort sett endast fantasin som sätter stopp. Oavsett om man vill ha företagets logotyp, en rolig text eller ett idrottslag tryckt så kan också ett tryckeri fixa det.
  • Här har många snedslående golfare insett värdet som finns i att märka sin boll med ett tryck snarare än med en vanlig penna. Ett tryckeri ordnar det för en väldigt billig kostnad.
  • Trots att marknadsföring genom reklam i brevlådor är en relativt begränsad form sett till resulatet man får så fortsätter många företag att använda denna variant. Små erbjudanden och andra uppgifter blandat med information om kommande realisationer. På ett tryckt reklamblad får man plats med det mesta – nackdelen är att många slänger dessa direkt samt att de sliter på miljön.
26 feb 2018