Blogg

Dags att göra miljövänliga och nyttiga val!

14 jun 2018

Miljöorganisationen Greenpeace meddelade i våras att de inte längre vill betala in sin personals pensioner in till Fjärde AP-fonderna. Orsaken till det är de statliga pensionsfonderna investerar pensionärernas pengar i verksamheter som bidrar till klimatförstörande verksamhet, menar Greenpeace. De menar i en debattartikel i Aftonbladet att AP-fondernas investeringar går stick i stäv mot inentionerna i Parisavtalet och intentionerna med klimatlagen.

Mest ord och lite handling

Mycket av det som hände efter Parisavtalet har tyvärr mest blivit ord och minsta möjliga handling, menar organisationen och hänvisar till statsministern:

– Världens länder måste sluta investera i det som förstör vår planet. Klimatförändringarna är ett globalt säkerhetshot, sa statsminister Stefan Löfven då.

Här anklagar organisationen finansvärlden gå emot den riktning som ett Parisavtalet manade världens länder att gå. Med "finansvärlden" menar organisationen alltså fondsparande som staten ägnar sig åt. Det statliga investerandet går bland annat till amerikanska Exxon Mobil, Lundin Petroleum och andra miljöbovar.

Viktigast är allas handlingar blir miljövänliga

Även om det kan vara svårt att ändra statliga bolag som väljer att investera i miljöovänliga verksamheter som Exxon Mobil, Lundin Petroleum och andra miljöbovar är det till syvende och sist det egna agerandet som är viktigast. Att var och en av oss väljer det uppenbart miljövänliga alternativet än att fortsätta som om våra handlingar inte spelar någon roll. Här är företagen en viktig motor mot en mer miljövänlig värld. Här finns det flera små och stora företag som väljer att satsa på miljövänlig verksamhet och skaffar till exempel miljövänliga fordon för sina anställda när de ger sig i väg på tjänsteresor. Istället för en förmånsbil, får de tjänstecykel till sin tjänsteresa.

Regeringen ger 25 procents bidrag

För varje elcykel som handlas in får man 25 procent i bidrag från staten. Det förutom det bidrag som man får när man skaffar sig en elbil. Eftersom det sitter en miljövänlig regering vid makten för tillfället vill de uppmuntra alla val som vi svenskar gör och bidrar till den omställningen. Varför inte utnyttja det faktum att vi just nu har miljövänliga politiker som ger bidrag till vart och ett företag som väljer miljövänliga alternativ. Det är hög tid att börja använda miljövänliga förmåns- eller tjänstecyklar i stället för att fortsätta köra på bensin eller diesel.

Mycket har hänt i utvecklingen

Det är en hel del som har förbättrats när det kommer till elcyklar. Deras batterier håller bättre. De flesta elcyklar har fått bredare däck som gör det möjligt att även kunna använda dem under vinterhalvåret och som man kan vika ihop ifall man får ta med sig cykeln på bussen, tåget eller på tunnelbanan.

Viktiga tips när man ska inreda butiken

12 jun 2018

Är det så at du driver en butiksrörelse är själva inredningen och utseendet lika viktigt som de produkter du säljer. För kunderna som kommer in i butiken ska de övertygas om att köpa produkterna och oftast har butikerna endast några tio-tal minuter på sig att övertyga en potentiell köpare innan de ändrar sig och går ut ur affären. Därför är produktvisningarna av allra största vikt; hur man presenterar produkterna. Här går vi igenom de viktigaste som man bör tänka på när det kommer till en inredning av en affär.

1. Stora fönster

Det är mycket viktigt att en kund får insyn i affären utifrån. Helst ska man ha hela glasväggar eller stora fönster som påverkar kunder utifrån att vilja gå in. Tänk dig en bilfirma. De har stora fönster där man ser bilarna parkerade innanför. Bilarna ska locka potentiella köpare att vilja gå in, känna på bildörren och helst sätta sig i bilen. Har en butiksägare fått en kund att sätta sig i bilen är så gott som halva bilen redan såld. Får man sedan kunden att köra bilen är mer än halva såld, kommer kunden sedan med till disken är den helt såld. En duktig inredare ser till att kunderna vill komma in och prova på produkterna. Ett stort fönster som visar produkterna och lockar att komma in och prova dem är alltså ett stort måste i en inredning av en affär.

2. Tydlig logga

Alla affärer måste ha en tydlig logga så att kunden vet vilken affär det är de går in i. De flesta som har väl inarbetade varumärken skyltar givetvis med sin företagslogga utanför sin affär. Då känner kunden till varumärket och går in eftersom de vet vad de kan förvänta sig inne i affären. Loggan är en viktig del av produktigenkänning. Kunderna ska veta vad de kan förvänta sig möta i affären. Vet de vart de kommer, förväntar de sig ett visst produktsortiment. De förväntar sig vissa produkter. Det är därför väldigt känsligt att byta sortiment. Man måste följa sortimentet till viss del. Man får inte byta ut produkterna så att de spretar alltför mycket åt något håll, då kan kunderna vika och hellre köper konkurrenternas produkter.

3. Ordning och reda i butiken viktigt

När man sedan lägger uppvarorna måste man följa ett visst mönster. Säg att det är kläder man säljer. De måste presenteras, helst med stor skyltdockor redan vid ingången. Då presenteras till exempel sommarkollektionen där. Nyheterna presenteras på ett snyggt och attraktivt sett. Kunderna ska bli sugna på att köpa nyheterna främst, eftersom de är dyrast och det är på nyheterna som affärerna drar in mest. Floppar säsongkläderna är det en stor förlust för affären, därför satsar man extra på att alltid presentera nyheterna på det mest attraktiva sättet du kan tänka dig. Det är så oberoende vilka produkter du säljer, då är det en viss ordning som man väljer att presentera produkterna på.

4. Inred med en kundslinga i butiken

Kunderna ska helst lotsas in i affären och du som inredare av affärsbutiken måste se till att kunderna, utan att märka det, påverkas under sin promenad in i affären. Under den promenaden ska kunden påverkas av olika varor som presenteras under den slingan som kunden promenerar inne i affären. Är det en mataffär till exempel, stöter kunden på olika hyllor eller ställningar som helst ska stå i vägen och som kunden möter under sin promenad i affären. Handlar det till exempel om en mataffär, presenteras kunden för varor som står i stor mängd staplade så att kunden nästen går på ställningen.

Ett annat ganska tydligt sätt att påverka en kund, är att se till att han eller hon inte kan smita ut ur affären så lätt. Helst ska de ju vilja gå längre och längre in i affären och plocka på sig varorna innan de lämnar affären. 

Skärmar som underlättar marknadsföring

27 maj 2018

De företag som tar till vara de nya tekniska lösningarna har ett försprång. För dem är det viktigt att känna till vad tekniken kan bidra med som underlättar i presentationer, säljredskap och förmedling av reklam. Det är inte alla företag som har särskilt stora behov av datorskärmar i jätteformat eller projektorer, däremot kan de ha behov av den typen av utrustningar endast då och då. Oftast uppstår behoven vid mässor, konferenser och event.

Då kan det vara bra att kunna hyra den utrustningen istället för att handla in den dyra utrustningen som sedan bara står och dammar. Dessutom efter något år, har utrustningen ändå blivit gammal och omodern, och när det kommer till marknadsföringen – vem vill stå med omodern utrustning när man vill marknadsföra sig som företaget som är up-to-date? Har man då en omodern och ful utrustning skapar den ingen tilltro eller förtroende för påståendet att företaget skulle vara så up-to-date.

Ska ni marknadsföra er på mässor?

Ska man synas, måste man ha stora skärmar som fångar besökarnas intresse. På event och mässor är det redan andra som har den senaste utrustningen. Den som gapar mest, hörs mest, är logiken bakom marknadsföringen där man måste visa att man finns och skriker högst. Vill man då visa att företaget är ett bolag som går framåt måste man bevisa det när det kommer till tekniken också. Att då komma med omodern utrustning blir motsägelsefulla budskap.

Arbetar man då med att visa upp sina produkter behöver man både kamera, skärm och ljudutrustning som kan visa vad eller hur man gör. Säg att ni säljer knivar. Då vill man visa med hjälp av en visningfilm, hur man kan använda er knivar. Hur de skär, vilka funktioner de har, hur vassa de är och så vidare. Antingen har man någon på plats som kan demonstrera knivarnas förträfflighet, till exempel på en scen. Då måste man ha utrustning som både filmar demonstrationen och visar den på storskärm, och ljudutrustning som tar upp vad den som demonstrera säger och gör. Eller såg har man en förinspelad film som man visar på stor skärm.

I Stockholm finns flera medieföretag

Arbetar du i Stockholm kan du antingen köpa eller hyra projektor till exempel. Det finns ett 50-tal företag där du antingen kan köpa eller hyra projektor som du kan behöva vid marknadsföring och event. Du kan till exempel googla hyra projektor Stockholm, så hittar du alltid något sådant företag som du kan ta kontakt med och som kan hjälpa dig med en digital skärm  som du kan använda. Som sagt behöver man itnte alltid köpa den utrustningen, utan hyra den. På det sättet behöver du inte ha det utrymmet för förvaring av utrustning, utan kör tillbaka den när du är klar.

Välkända eventplatser i Stockholm

20 maj 2018

Stockholm är landets största stad och bjuder således på en hel del när det kommer till olika evenemang. Den som jobbar på en eventbyrå i Stockholm är säkert väl bekant med flera av platserna nedan. Det som listas är det allra största – det är troligtvis inte vanligen här man planerar evenemang om man jobbar på en mellanstor eller mindre eventbyrå i Stockholm, även om det säkerligen förekommer. Det här är platser som världsmusiker, komiker och kringresande shower samlas på för att visa upp sig. 

Globen

Globen huserar mängder av konserter och events årligen. Det som arenan kanske är mest känt för är sin hockey, men sportsliga och kulturella evenemang blandas friskt här. När det kommer till sport är det inte bara hockey som spelas här, även om flera lag i SHL (då Elitserien) har spelat sina hemmatacher här. Ett exempel är Stockholm Open i tennis, som hölls i Globen mellan åren 1989 och 1994. Ett annat exempel är innebandy, där VM-finaler har ägt rum här. 

Friends Arena

Friends Arena, eller bara Friends, är en relativt ny arena i Solna. På sätt och vis skulle ta den över efter Råsunda – AIK:s tidigare hemmaplan samt nationalarena för herrlandslaget i fotboll – som revs ungefär i samband med att Friends byggdes. Men mer än så har det blivit. Friends har även kommit att bli en given hållplats för världsartister som gör stopp i Sverige. Kapaciteten är mycket hög, så det är bara de största akterna som kan sälja ut den stora arenan. 

Annexet

Annexet ligger alldeles i närheten av Globen och är betydligt mindre i storlek. Kapaciteten här är 3 500 åskådare, vilket kan jämföras med de 16 000 som Globen rymmer. Den som arbetar på en eventbyrå i Stockholm är kanske välbekant med Annexet – här hålls evenemang av alla dess olika slag. 

Till en början var Annexet planerat för ishockeyträningar, och stod klart 1989, ungefär samtidigt som Globen. Idag används den i huvudsak för mässor, konferenser, konserter och liknande evenemang. 

Tele2 Arena

Tele2 Arena stod klart ungefär ett år efter Friends. Kapaciteten är stor (kring 40 000), men inte riktigt lika stor som Friends Arena. Tele2 Arena är mångfacetterad – förutom fotbollsmatcher, arrangeras bland annat konserter samt häst-, is- och motorsport här. I arenan hålls dessutom diverse arrangemang som kan förknippas med en eventbyrå, så som mässor och produktlanseringar. 

Tanken är även att internationella fotbollsmästerskap ska kunna anordnas här. Arenan uppfyller Fifas och Uefas regelverk för detta, även om inget kanske är aktuellt just nu. På sätt och viss ersatte Tele2 Arena gamla Söderstadion, som lades ned 2013. 

Så är det att arbeta med lackering

12 maj 2018

Den som arbetar med lackering arbetar med ganska starka kemikalier. Framför allt är det inom bilindustrin som de flesta lackerare arbetar. Då behöver man omfattande skyddsutrustning, med gasmask, hela overaller, handskar och skor som skyddar mot den lack som man arbetar med. Då arbetar man med en lacksprut och går igenom bilens yta tum för tum. Man kan behöva lacka flera lager för att lackeringen ska bli så jämn som möjligt. Bilindustrin kan inte skryta med att vara särskilt stor i Sverige, så många billackerare arbetar bland många av landets bilverkstäder och arbetar med bil- och plåtskador. Med de försäkringsbolag som många bilverkstäder arbetar med, har det blivit en relativt lukrativ bransch. 

Den som har astma kan inte jobba med lackering

Har man astma ska man inte söka sig till billackeringsyrket. På många ställen måste man genomgå en ett hälsotest innan man kan antas som lackerare av härdplast. Om man inte passerar det hälsotestet kan man få yrkesförbud även om man har genomgått utbildning till lackerare. Det testet kan du avkrävas att göra även om du har tagit det tidigare i ditt yrkesliv. Och det är många som drabbas av inadningsbesvär. Därför ska man vara noga med skyddsutrustningen varje gång man går in i bilverkstaden för att utföra sitt arbete som lackerare. Det är som sagt starka kemikalier som man arbetar med som lackerare.

Det är inte många som stannar kvar inom bilindustrin som lackerare, många vill variera sitt arbete och även arbeta som målare. Lackering inom inredning växer, och det är inte bara privatpersoner som vill ha lackerade möbler, även butiker och affärer vill ha lackerad inredning för längre hållbarhet och snyggare finish.

Ingen lång utbildning

Det krävs ingen särskild utbildning som lackerare, men många går fordons- och transportprogrammet på gymnasiet med inriktning mot karosseri och lackering. Utbildning till billackerare kan man även få på Komvux, eller en arbetsmarknadsutbildning om man är arbetslös. Det är heller inte särskilt svårt att få arbete efter genomgången utbidlning. Och har man inte den exakta utbildningen, men har någon slags hantverkarutbildning i ryggen, kan man få en utbildning på arbetsplatsen. Det viktiga är produktkännedom och att man som lackerare är nogrann i sitt arbete.

Stor efterfrågan på lackering i storstäderna 

Just för tillfället är det låg arbetslöshet för bil och fordonslackerare, men det är geografiska variationer. Det är något högre arbetslöshet på landsbygden än inne i storstäderna där arbetstillfällena är fler. I hela Sverige finns det cirka 500 företag som alla arbetar med lackering av olika saker, de flesta arbetar med lackering av bilar, eller plåtskador. Av de 500 finns 100 bara i Stockholm. Av de 100 som arbetar med lackering i Stockholm, arbetar 20 med lackering av möbler och butiksinredning och heminredning.

Så är det att arbeta med kontorsstädning

3 maj 2018

Att arbeta med städning är ingen dålig affärsidé. Det är många som är villiga att anlita städning. Istället för att hålla sig med personal som ska avlönas varje månad är det mycket ekonomiskt att hyra in, eller köpa sådana tjänster. En städare som arbetar på kontoret, bör sysselsättas kanske under en deltids- eller heltidstjänst. I sådana fall ska det betalar löner, arbetsgivaravgifter och pension för den personen. Om man istället hyr eller köper in den tjänsten, dras i stället kostnaden av, som en kostnad för företaget. Man slipper betala skatter, arbetsgivaravgifter och pension för den personen som är anställd av företaget. Det kan vara mycket mer förmånligt att endast köpa in sådana tjänster och överlåta på bemanningsföretaget, eller ett städföretag att betala de kostnaderna istället. Som vilken annan vara som helst, köper man in de tjänsterna och slipper ansvaret som arbetsgivare.

Ha olika uppdragsgivare ger variation

För den som arbetar på städbolaget, kan det dessutom vara mer variationsrikt att få komma till olika ställen och städa. Istället för att befinna sig på ett och samma ställe, och utföra samma slags sysslor varje dag, kan det vara ett mer variationsrikt arbete att få komma ut till olika kontor och göra olika slags ständig på de olika ställena. Arbetet blir inte lika monotont och miljön och människorna är inte de samma på de olika ställena. Gillar man att komma ut och uppleva nya miljöer och människor kommer man att trivas bättre av att byta arbetsplats kanske varje vecka. När det kommer till själva städningen, kan den även variera. Ibland kanske man har fler saker som behöver städas, ibland mindre. Om städningen behöver utföras på ett bibliotek, är det viktigt att städa stora ytor. Bibliotek kan ha stora ytor som ska städas och där golven utsätts för stort slitage. Arbetar man däremot på ett mindre kontor är det kanske viktigt med städning av skrivbord, kök eller pentry och torkning av datorer, skärmar, skrivare och annat som lätt samlar damm.

Vad tjänar man som städare?

Lönen för en städare är relativt modest. Man måste komma ihåg att det sällan krävs någon utbildning alls för att städa. Endast grundskola brukar gå mycket bra för den som vill städa. Mellan 18.000 kronor till 22.000 kronor i månaden innan skatt, är lönen för lokalvårdare och städare. Om man inte är nöjd med lönen, kan det vara bra att börja som anställd, och arbeta upp egna kontakter. Sedan när man är varm i kläderna, kanske man kan starta eget och bestämma själv både hur mycket man arbetar och var, när, hur man vill städa. Då kan man plocka ut vinst ur bolaget och tjäna bättre på det sättet.

Bjud inte in inbrottstjuven

28 apr 2018

Oberoende vad det är som ditt företag säljer, är det ingen som vill ha påhälsning av inbrottstjuvar. Under förra året var det så många som mellan 4.000 till 6.000 inbrott och rån. En hemsk siffra med tanke på att bakom varje rån och inbrott är det människor som blir drabbade. Vissa mer än andra, givetvis. Man kan inte riktigt jämföra dem med varandra, gemensamt med dem alla är att man drabbas av någon skada, antingen på egendom, eller i förluster. av intäkter, eller att det helt enkelt ger en känsla av otrygghet. För andra kan rån ge långvariga känslosamma sår och trauman, beroende på hur det hela gick till. Driver man en rörelse, där kunder kommer och går, vet man att man är sårbar för tjuvar som gärna vill ta sig in och förstöra. Därför är det viktigt att kunna skydda sin rörelse, även om man inte kan skydda sig helt och hållet kanske man vill sinka för tjuven att ta sig in och kanske tas på bar gärning om det är svårt att ta sig in. För vem som helst som drabbas av förlust förlorar man tron på omgivningen och kan känna sig otrygg.

Skaffa skydd mot inbrott

Därför behöver man skydda sig så gott det går. Även om man inte kan skydda sig till 100 procent, vill man trots det göra det så svårt som möjligt för inbrottstjuven. Man vill inte inbjuda till stöld, samtidigt som man vill göra sin butik så attraktiv som möjligt. Det är en svår balansgång mellan att erbjuda och göra sin butik så attraktiv som möjligt men hålla borta tjuvar. Hur inreder man sin butik så att den är så inbjudande som möjligt, samtidigt som man inte vill bjuda in fel personer? Varför inte inreda med produkter som samtidigt som de säljer inredning, samtidigt är experter på säkerhet?

Säkra dörrarna in till din affär

Dörrarna in till butiken är ju det mest sårbara. Det är ju där inbrottstjuven tar sig in. Därför behöver man förstärka ingången så gott det går. Samtidigt som man inte kanske vill att kunderna ska behöva gå in genom en ståldörr varje gång som de kliver in i affären. Istället för ståldörrar kan man ha rulljalusier av stål som man kan dra ner när det är stängt och dra undan när kunderna ska kunna komma in. Tjuvarna brukar försöka ta sig in med så få vittnen som möjligt, vilket är nattetid. Varför inte ha säkra och trygga rulljalusier av stål för säkerhetens skull? Varför inte anlita ett säkerhetsföretag som monterar de säkraste rulljalusier som finns på marknaden? Då får man både säkerhetsprodukter och något som är anpassat för butiker som är anpassade för kunder.

Massage på företaget – Utbud i Stockholm

17 apr 2018

Att få gratis massage ett par gånger per månad är uppskattat av de flesta anställda och inte minst när det får ske på betald arbetstid. Allt eftersom efterfrågan har ökat har även antalet företag som erbjuder olika sorts företagsmassage blivit fler. Därmed kan man även som kund ställa dessa mot varandra och välja en tjänst som helt passar de anställdas behov. Ser man på utbudet av massagetjänster riktade mot företag i Stockholm hittas exempelvis följande:

Kontorsmassage

Kontorsmassage är en massageform som är vanlig hos företag där de anställda sitter större delen av dagen framför en dator eller har annat slags kontorsjobb. Massagen är fokuserad på axlar, nacke och övre delen av ryggen

Den går att utföras genom att personen sitter på en vanlig stol och lutar sig mot skrivbordet men för bäst avslappning rekommenderas massage i en massagestol. Beställs sådan massage till ett företag kommer massageföretaget ta med sig massagestolen vid tillfället. Vid regelbunden massage kan de ibland låta stolen finnas kvar på företaget till nästa gång de kommer. På så vis personal från friskvårdsföretaget lätt ta kollektivtrafiken eller cykla och undvika trafikstockningen som kraftigt uppstår vissa tider på dygnet i Stockholm. 

Massage på konferens

Massage på konferens är ett uppskattat inslag utöver föreläsningar, gruppövningar och annat som konferensen är uppbyggd av. Eftersom massage kan tas som en kostnad oavsett om det utförs på kontoret eller i en extern lokal (exempelvis hotellet där konferensen genomförs) kan företagsmassage passa även på event, mässor eller konferenser. 

Ergonomi och massagegenomgång

Att erbjuda massage på företaget är enkelt, prisvärt och bekvämt. Men man bör även se på orsaken till att massage behövs. Inte sällan har de anställda dålig ergonomi vilket påskyndar problem i nacke och rygg. Ser man på utbudet hos massageföretagen i Stockholm så är det mycket vanligt att de även vill ha ergonomigenomgång och utbildning för enklare massage för de anställda. Tack vare det minskar risken för stela leder och muskler samtidigt som enklare massage kan utföras på varandra vid behov. 

Föreläsningar med fokus på hälsa och massage

Även föreläsningar inom just företagshälsovård och massage är vanligt i kombination med regelbunden massage. Målet är att de anställda ska få en bredare kunskap om massage och hälsa överlag och därigenom öka aktiva val som påverkar hälsan positivt. 

För även om massage är skönt och avslappnande är det viktigt att inte se det som en enskilt hälsofrämjande åtgärd utan som en del av en helhet. En helhet där kost, sömn, ergonomi och fysisk aktivitet spelar stor roll. 

Vet mer om massagolv

7 apr 2018

Massagolv är ett samlingsbegrepp för flera olika typer av härdplaster. Epoxi, polyuretan och akryl är alla exempel på härdplaster som innefattas av termen. Det här är inte ovanligt att använda sig av i industrier.  Många använder sig av betonggolv i industriella verksamheter, men massagolv har en del fördelar gentemot betong. En stor fördel med massagolv är dess flexibilitet. Det kan relativt enkelt läggas på betong, trä, metall och asfalt. Men det är inte helt felfritt. En nackdel är att det är mycket känsligt för fukt, om det skjuter på från undergolvet. Om det här sker, finns risker för sprickor i ytskiktet. Det finns dock lösningar på det problemet.

Materialen

Epoxiplaster är en av de vanligare plasterna som används. En fördel som epoxiplast har gentemot andra typer, är dess flexibilitet i funktion och färg. Urvalen av golvsystem är mycket stort.

Akrylplast

En annan plast som inte är ovanlig att stöta på i dessa sammanhang, är akrylplast. Det här materialet kan användas om man vill arbeta snabbt. Tiden det tar för akrylplast att härda är nämligen mycket kort. Efter att man har lagt det, tar det i snitt bara 2 timmar innan man kan börja gå på det. När man har ont om tid kan akrylplast alltså vara ett mycket bra val.

Polyuretan

Polyuretanplast är ytterligare ett vanligt material att stöta på i dessa sammanhang. En fördel är dess mekaniska flexibilitet, vilket delvis bidrar till att det är ett mycket bra material för industrilokaler.  

Det lämpar sig även bra i skolor, sjukhus, sportarenor och andra platser där punktbelastningen tidvis kan vara mycket hög. Ett annat exempel där polyuretan kan lämpa sig väl är i parkeringshus.

För privatpersoner

Det finns flera utrymmen där massagolv kommer till sin rätt, även utanför industrilokaler. Ett exempel på det är cykelrum i bostadsrättsföreningar. Här krävs slitstarka golv, och det duger inte vilket golv som helst. Även i tvättstugor eller hemmaverkstäder kan massagolv vara ett lämpligt alternativ.

Dessutom finns en industriell trend som letat sig in i privatpersoners bostäder på senare tid. Det är i dag inte helt ovanligt att man har betonggolv i vardagsrummet till exempel. Det här är då enbart för estetiken, och inget man inte behöver av praktiska skäl. Men visst finns det praktiska fördelar när det väl ligger där.

Till skillnad mot trägolv behöver det inte regelbundna slipningar, och i hemmamiljö är det svårt att orsaka repor på betong i den mån som trägolv kan repas. Om det här är skäl nog att skaffa betonggolv låter vi vara osagt, men det finns praktiska fördelar som följer i den industriella trendens fotspår.

Du måste ge dina anställda föräldraledighet

5 apr 2018

Att driva ett företag med anställda i Stockholm är inte alltid en dans på rosor. Ganska långt ifrån faktiskt. Som arbetsgivare har du ett stort ansvar för dina anställda och kan inte behandla dem hur som helst. Även om ditt företag verkar i en bransch där man förväntas jobba långa dagar, finns det en gräns för hur länge du får låta dem jobba om dagarna, och vilka krav du kan ställa på dem. De har rätt till ett visst antal veckors semester varje år, och en del av den tiden måste vara sammanhängande.

Och framför allt måste du låta den som blivit förälder vara hemma med sitt barn om den så önskar, och den anställde ska inte bli diskriminerad på grund av detta eller komma efter i löneutvecklingen.

Familjerätt och arbetsrätt

Reglerna kring anställda och deras barn finns dels inom det område som kallas familjerätt, och dels det område där du som arbetsgivare bör ha en hel del koll – arbetsrätten. Båda dessa områden faller under den bredare benämningen civilrätt, dvs frågor som har att göra med privatpersoners förehavanden sinsemellan och gentemot organisationer och företag. Är du nyfiken på vilka skyldigheter du har mot anställda som har barn kan du tala med en jurist som kan både familjerätt och arbetsrätt. Läs mer om familjerätt här.

Föräldraledighetslagen

Lagen som ger föräldrar rätt att vara lediga med sin barn heter kort och gott Föräldraledighetslagen. Enligt föräldraledighetslagen har en nybliven förälder rätt att vara hemma med sitt barn helt eller delvis fram till dess att barnet fyllt ett och ett halvt år, oavsett om föräldern får föräldrapenning eller inte. Därefter har föräldern rätt att vara hemma i förhållande till hur mycket föräldrapenning han eller hon får, fram till att barnet fyllt åtta år.

Som arbetsgivare har du inte rätt att vid en arbetsintervju avfärda någon med hänvisning till att hon är gravid eller, om det är en man, snart ska bli pappa. Inte heller får du behandla en anställd sämre eller underlåta att ge honom eller henne årligt lönepåslag med hänvisning till att hen är föräldraledig. Du kan aldrig säga upp någon med anledning av att denne är föräldraledig. Gör du det har den anställde rätt att kräva att uppsägningen ogiltigförklaras.

Att hitta en ersättare

Driver man ett litet företag kan det vara svårt att hitta någon som kan hoppa in och sköta de ofta ganska specifika uppgifter som utförts av den som är på föräldraledighet, men det ingår i att vara arbetsgivare, och det är upp till dig att lösa situationen. Dock måste den anställde meddela dig i god tid att denne tänker ta ut föräldraledighet, och i vilken omfattning. Minst två månader innan ledigheten ska den anställde meddela detta. Som chef kan du då välja att ta in en vikarie en tid innan personen går på ledighet, så att denne kan lära upp sin ersättare.

Försök vara ett föredöme

Även om man kan bli frustrerad över att en anställd vill vara föräldraledig är det bara att acceptera och ta chansen att kanske bli en bättre och mer vidsynt chef, om man skulle drabbas av mycket negativa känslor. Att kunna glädjas med sina anställda är en viktig egenskap som chef och bidrar till ett bättre arbetsklimat både för dig och dina anställda. Om du som chef uppmuntrar dina anställda att ta ut lagstadgad semester, friskvårdstimmar och föräldraledighet kommer du att skapa en framgångsrik och dynamisk stämning i arbetsgruppen, och du kommer att märka det på ett bättre resultat.

Att å andra sidan gå och sura eller baktala en anställd som vill gå på föräldraledighet, kommer bara att leda till att ditt chefskap och hela ditt företag blir ifrågasatt, och anställda kommer att söka sig till andra, mer humanistiskt inriktade företag.

Starta eget med hemstädning

30 mar 2018

Det är en gynnsam bransch detta med hemstädning. Visste du att hela RUT-branschen har vuxit med 1.900 procent sedan RUT-avdraget infördes 2007? Jo så är det – 1.900 procent. Framför allt är det hemstädningen som har vuxit som allra mest det senaste året. I dag omsätter hela RUT-branschen 10,2 miljarder kronor. Ja du läste rätt; 10,2 miljarder kronor. Bara under 2017, det är en ökning med 25 procent jämfört med året innan (8,1 miljarder kronor). Just nu förser den 17.000 personer med heltidstjänster. Antalet köpare an RUT-tjänster är så många som 900.000 människor (i hela landet). Hemstädning är den största andelen köpta tjänster.

Antalet företag som arbetar med RUT-tjänster är omkring 15.000. Gissa om det finns utrymme för fler företag? Fortsätter efterfrågan att växa på detta sätt de närmaste åren, finns det verkligen en marknad för i princip vem som helst att starta bolag och växa. Här finns det en hel del kapital att hämta, för dem som har näsa för affärer.

Starta företag med hemstädning

Så varför inte starta ett hemstädningsföretag? Vi tror att efterfrågan kommer att förbli stark. Vi ser en ljus framtid för företagen och vi har en väldigt stark ekonomi i Sverige just nu. Arbetslösheten ligger på mellan 4 och 5 procent, vilket innebär att många företag har en bra marknad som kan sysselsätta människor. Så länge människor är sysselsatta, och samtidigt är i en ålder när de vill och kan skaffa barn, kommer de att behövas hemstädning, eftersom de ska hinna arbeta och ta hand om barn. Dessutom ser vi en stor andel äldre människor. De som föddes under 1940-talet är idag pensionärer. De var en väldigt stor kull och de flesta av dem kommer att behöva hjälp med att städa sina hem. Siffrorna talar sitt eget tydliga språk. Snart går även 1950-talisterna också i pension och kommer att behövs hjälp med sin hemstädning när de blir allt äldre.

Inte svårt att starta bolag

Det är inte svårt att starta bolag. Det bästa är om du arbetar i branschen och har arbetat upp en kundstock redan när du väl startar ditt städbolag. Du kanske har arbetat med ROT-tjänster, eller andra sorts tjänster? Det är viktigt att börja med en grupp kunder redan från start, så att du får in kapital kontinuerligt när du väl anställer fler städare. Varje städare bör ha minst fem kunder som anlitar dem regelbundet och för att det ska gå runt.

När du väl har fått in fler städare i ditt bolag, kan du satsa pengar på att marknadsföra er. Via reklam på internet och reklam i alla kanaler som ni bara kan, kommer ni att få in så många förfrågningar. Efterfrågan på hemstädning är verkligen stor. Det kommer inte vara svårt att få tag i klienter.

Viktigt att bygga varumärke

Det som är mycket viktigt i det här sammanhanget är, att ni på företaget är noggranna, lyhörda för kunderna. Din personal är din viktigaste tillgång. De måste vara bra gentemot kunderna. Det är de som är den bästa reklamen för städfirman. Om de kunder ni har nu, tycker om er, kommer de att rekommendera er för nästa kunder och på det sättet bygger du ett varumärke som kommer att göra att du kan ta mer betalt än dina kunder och kan konkurrera med dem.

Närhet är en annan viktig faktor. Dina kunder kommer att vilja att ni är tillgängliga, att det inte är svårt att ta sig hem till dem och att ni är flexibla och lyhörda. Visa att ni är nära dem, att ni finns lokalt. Läs mer om ett framgångsrikt hemstädningsföretag här.

När ska löpande bokföring ske?

23 mar 2018

Enligt Skatteverket är grundregeln att löpande bokföring ska ske ”senast påföljande arbetsdag”. Sker en inbetalning till företaget ska detta alltså gå att hitta i bokföringen dagen efter. Men i realitet sker detta ganska sällan. De flesta företag väljer att anlita bokföringsföretag och skickar därmed alla verifikationer till dem vilket innebär att bokföringen sker betydligt senare. Men det finns även undantag som pekar på att detta sätt att sköta den löpande bokföringen är korrekt. På Skatteverkets hemsida står nämligen följande:

”Inom ramen för god redovisningssed ges möjligheter att bokföra senare än vad huvudregeln säger.”

Vad är påföljande arbetsdag?

Med påföljande arbetsdag menas kommande dag som ”arbete utförs i verksamheten”. Det handlar alltså inte om vardag eller helg utan är anpassat utifrån hur verksamheten är upplagd. Det vanligaste är däremot att företagen har öppet ett visst antal dagar varje vecka och därmed ska bokföringen ske kommande dag som de har öppet. Affärshändelser som sker på en lördag ska därmed bokföras på måndag i det fall som företaget inte bedriver verksamheten på söndagen.

Senareläggning av bokföringen

Som nämnts i inledningen sker den löpande bokföringen ofta betydligt senare än dagen efter affärstransaktionen. Detta är möjligt genom att bokföringslagen har vissa undantag. Detta om det finns skäl för detta handhavande och det är linje med god redovisningssed. Det betyder att det löpande bokföringen kan senareläggas på grund av flera orsaker.

Ett exempel är att bokföringen får senareläggas med upp till 50 dagar. Däremot finns det vissa kriterier som då måste vara uppfyllda.

Regler – men en rad undantag och varianser

På Skatteverkets hemsida finns en rad exempel på när den löpande bokföringen måste ske i förhållande till underliggande affärshändelse. Det finns exempel på allt från ”försäljning via myntautomat” till ”försäljning via certifierat kassaregister”.

Det kan upplevas svårt att veta exakt vilka lagar och regler som gäller beroende på företagsform och verksamhet. Därmed väljer många att anlita bokföringsföretag som ska vara väl insatta i vilka regler som gäller. Man ska däremot komma ihåg att man som företagare alltid har ansvaret för sin bokföring. Även om man litar på bokföringsföretaget så betyder det inte att de kan ställas till svars om bokföringen är tydligt felaktigt. Detta ansvar har alltså företagaren.

Man bör alltså främst anlita auktoriserade revisorer eller bokföringsföretag samt välja de med gott rykte, gärna på referens. Det är inget krav att anlita ett företag men exemplet ovan visar att behovet är stort. Detta inte minst hos företag som inte har kompetensen att sköta bokföringen själva och vara uppdaterad med de riktlinjer som gäller.

Att starta eget i Tyresö

15 mar 2018

Ska du starta en redovisningsbyrå? En målarfirma? Eller kanske en tobaksbutik? För dig som bor i Tyresö finns det hjälp av kommunen att få, precis som det gör i övriga av landets kommuner. Exakt hur den hjälper ser ut skiljer sig dock från kommun till kommun – här tar vi upp vad som gäller i Tyresö.

Klart är att kommunerna har mycket att vinna på att hjälpa till det lokala näringslivet, och många jobbar aktivt för att underlätta för lokala företag. Det här kan leda till ökad sysselsättning och skatteintäkter, vilket innebär att det ses som en investering värd att satsa på.

Nyföretagarcentrum

Tyresö, precis som en rad andra kommuner i landet, samarbetar med Nyföretagarcentrum. Här går det att få rådgivning kring att starta eget företag, nästan oavsett vilken bransch det gäller. Vill du öppna en redovisningsbyrå, tobaksbutik eller ett konsultbolag inom IT kan du få hjälp här.

Det går att ringa till Nyföretagarcentrum vardagar under kontorstider. Därutöver finns det möjlighet att komma i kontakt med organisationen på någon av deras träffar och events. Till exempel hålls informationsträffar ute på Tyresö, starta-eget-frukostar, mässor och andra typer av evenemang. En förmån som många använder sig av är möjligheten att ansöka om en mentor som ger stöd under ett års tid.

Skaffa hjälp med redovisning

Bara i Tyresö finns flera redovisningsbyråer att använda sig av när affärerna väl börjar rulla. Många tycker om att stödja sitt lokala näringsliv, och om du är en av dem, kan det rätta valet vara en redovisningsbyrå på Tyresö. Precis i början av din entreprenörskarriär kanske det här inte är aktuellt. När din verksamhet börjar generera pengar har du råd att lägga över redovisningen på en annan och anlita en redovisningsbyrå, istället för att göra det här själv. Det frigör tid för dig att expandera ditt företag istället.

Vad gör kommunen, konkret, för att främja näringslivet?

Det finns en rad tjänster som Tyresö kommun erbjuder i syfte att stärka näringslivet på öarna. Till exempel:

  • Bjuder regelbundet in företagare till möten för information och diskussion.
  • Erbjuder rådgivning för nya företagare genom Nyföretagarcentrum (som nämns högre upp i den här texten).
  • Samarbetar aktivt med Tyresös lokalavdelning av föreningen Företagarna.
  • Stödjer andra lokala företagarnätverk.
  • Stödjer Ung Företagsamhet på olika sätt, och deras verksamhet på Tyresö gymnasium.
  • Erbjuder service för företagare vid kommunens servicecenter.

På senare år har Tyresö ansetts förbättra sitt företagarklimat radikalt. Idag finns de på topp 25 i Svenskt Näringslivs årliga ranking. Funderar du på att anlita en redovisningsbyrå, läs mer här.

Skapa tillväxt med teambuilding

2 mar 2018

När det kommer till framgång för ett företag, brukar man syna siffrorna. Siffror om vinst, tillväxt och konkurrensfördelar gentemot andra inom samma bransch. Om man till exempel ett år, får lägre vinst och lägre tillväxt är det inte lika illa, om alla i samma bransch också får det. Däremot är det riktigt illa om man som företag är det enda som upplever både sämre vinst och sämre tillväxt. Så allt är relativt.

Upplever man det en säsong, är det kanske inte så farligt (beroende på inom vilken bransch man arbetar , är det inom turistnäring som är extremt säsongsbundet är det riktigt illa) men är det så att man ser en tillbakagång under längre tid, bör man sätta sig ner och analysera läget; vilka faktorer är det som inverkar? Vad bör man göra annorlunda? Vilken del i företaget behöver man ändra på? Många ser ganska kortsiktigt och avskedar personal när det viker neråt (Ericsson), andra tänker mer långsiktigt och tar till andra åtgärder. I vilket fall, är det oavsett bransch och företag, illa om man får en tillbakagång i vinst och tillväxt. Det är alltid läge att se över vad man kan förbättra.

 

Har man ett tjänsteföretag, är personalen företagets viktigaste tillgång. Är det tjänster som man säljer är det viktigt att personalen presterar så bra som möjligt. I ett företag där verksamheten är beroende av att alla fungerar som de ska, är samarbetet och interaktionen mellan människorna viktigast. Behöver den förbättrats? Vad kan man göra?

Allra värst är det om det råder någon sorts konflikt mellan dem som ska samarbeta. Särskilt om den dominerar gruppen och påverkar arbetet. Det kan krävas många och svåra förhandlingar. Lättast är det ju om de inte alls kommer, vilket är nästan omöjligt. I alla grupper där det finns människor, uppstår det förr eller senare konflikter eftersom vi människor är och tänker olika. Det i sig är på inget sätt negativt, tvärtom. Det är ofta det som driver utvecklingen framåt. Men konflikter kan uppstå, och löser man inte dem kan de blir en bromskloss. Som sagt, det är bäst om de inte uppkommer, utan löses på ett snabbt sätt.

 

Ett sätt att förekomma problem är att påverka personalgruppen på ett positivt sätt. Man kan skapa en vi-känsla, så att alla känner sig stolta att arbeta på företaget. Man kan skapa en vi-och-dom-känsla, ena gruppen. Det kan man uppnå på olika sätt. Man kan åka iväg med hela personalgruppen. På det sättet åstadkommer man en situation när de är mer hänvisade till varandra. De lär känna varandra bättre. Sedan bör man ha aktiviteter som hjälper situationen på traven. Antingen kan man göra roliga saker tillsammans. Att skratta tillsammans skapar många positiva effekter. Människor som skrattar tillsammans, ser varandra som vänner. Skratt frigör endorfiner, och den människa som har bidragit till att frigöra den egna kroppens endorfiner, ser vi positivt på. Vi slappnar av och vågar vara oss själva. 

 

Man göra teambildande aktiviteter. Varför inte dela in dem i grupper och låta dem tävla mot varandra, eller låta var och en tävla och köra go-kart? Eller låta dem spela paintball? Allt det gör att man kommer närmare varandra, låter testosteronet flöda och mäta sig mot varandra under avslappnade former. Äta tillsammans gör mycket för gruppen, dricka tillsammans är att ta steget vidare. Varför inte göra en pubrunda tillsammans efteråt? Läs mer om var man köra fem kamp, spela paintball och go kart: stockholmpaintball.se.

Det här trycker man på ett tryckeri

26 feb 2018

Många förutspådde att internet och det allt mer frekventa användandet av detta medie skulle innebära döden för många branscher och områden. Något som också skett; en del områden där det tidigare fanns rena proffs har i dagsläget ingen verksamhet överhuvudtaget. Dock så finns det vissa branscher som gått emot strömmen – branscher som folk pekade på att de fanns i farozonen; men som tvärtemot dessa profetior fortfarande finns och kanske i vissa fall också är starkare än någonsin.

Ett typiskt exempel på ett sådant område handlar om tryckeribranschen och om vi först tittar lite på hur det lät för några år sedan så var tongångarna som följande: Internet kommer att tillåta folk att trycka på egen hand. Ett fysiskt tryckeri är för dyrt. Ett tryckeri kostar för mycket att driva.

Ungefär så lät det och svaren har visat sig bli de motsatta. Ett tryckeri har nämligen anammat de möjligheter som internet förde med sig snarare än att motarbeta dessa och hålla sig kvar vid gamla tekniker. Visst – många av de tryckerier som fanns för några år sedan är idag ett minne blott, men de som finns kvar är egentligen starkare än någonsin. Ser man till ett tryckeri i exempelvis Stockholm så har detta idag billigare omkostnader, man har fler kunder och man kan jobba effektivare. Kort sagt; ett tryckeri i dagens Stockholm har större lönsamhet idag än vad man hade tidigare.

Men – vad är det egentligen som människor trycker i dagsläget och vad behöver man hjälp av ett tryckeri till? Som ett litet axplock så kan vi rada upp några av de områden där ett vanligt tryckeri i Stockholm har en stor efterfrågan.

 

  • Ett riktigt snyggt visitkort är – helt enkelt – ingenting som man kan trycka upp på egen hand. Det här ser man tydligt i Stockholm där det finns så många branscher där man verkligen är i behov av att kunna dela ut uppgifter om sig själv och sitt företag på ett smidigt – och snyggt! - sätt.
  • T-shirts. Väldigt många tryckerier låter kunderna komma med önskemål som man därefter förverkligar på en t-shirt. Här är utbudet väldigt stort och det är i stort sett endast fantasin som sätter stopp. Oavsett om man vill ha företagets logotyp, en rolig text eller ett idrottslag tryckt så kan också ett tryckeri fixa det.
  • Här har många snedslående golfare insett värdet som finns i att märka sin boll med ett tryck snarare än med en vanlig penna. Ett tryckeri ordnar det för en väldigt billig kostnad.
  • Trots att marknadsföring genom reklam i brevlådor är en relativt begränsad form sett till resulatet man får så fortsätter många företag att använda denna variant. Små erbjudanden och andra uppgifter blandat med information om kommande realisationer. På ett tryckt reklamblad får man plats med det mesta – nackdelen är att många slänger dessa direkt samt att de sliter på miljön.

← Äldre inlägg