Blogg

Alliansens påstådda bad i badtunna

22 feb 2018

Ända sedan Alliansen påstods ha planerat att bada badtunna hemma hos Maud Olofsson i Högfors, Västerbotten 2004, har badtunnor varit på tapeten. Lite olika historier om denna badtunna har florerat sedan händelsen – eller ska vi kalla den icke-händelsen? – med badtunnan.

En historia påstår att det aldrig hade planerats något bad i den omtalade badtunnan, som inte ens fanns hos Olofsson. Hon hade kanske ett bad som en tanke, men saknade som sagt en badtunna. Senare har Maud Olofsson (dåvarande Centerpartiets partiledare) berättat att det som till en början verkade som en bra idé utvecklades till en förkastlig sådan, då Olofsson vid närmare eftertanke varken hade lust att se sig själv eller de andra partiledarna i badkläder. Hur ryktet om ett bad i badtunnan kom sig, förtäljer inte historierna.

Nu blev aldrig badet av, men badtunnan som fenomen som för samman partiledare etsade sig fast hos människorna. Tillverkare av badtunnor var evigt tacksamma för den gratis reklam som badtunnor fick av uppståndelsen.

Badtunnor till för fler än politiker

Nu är ju inte badtunnor till för politiker eller för politiska allianser. Att ha en badtunna utomhus, eller bada i en badtunna tillsammans kan vara ett sätt att mötas och göra andra saker än konferera. Saker som kan ge bra verksamhet i företag, och alla andra ställen där människor behöver komma tillsammans, diskutera och dela idéer.

Att ha kick-off för företag är bra för verksamheten då människor som alla ska verka för att företaget ska gå framåt, uppnå tillväxt, behöver samordnas. En splittrad grupp som drar åt olika håll är förödande för ett företag (eller förening) som ska arbeta med tillväxt och utveckling. Det vet alla som är i ledande position. Särskilt gäller det människor som på olika sätt ska samarbeta, och som arbetar med företagsutveckling.

Det allra viktigaste bestäms i bastun

I Finland som är känd för sin bastu-kultur, vet man att de viktigaste besluten sker i bastun. Det är oftast där politiker kan samtala öppet med varandra. Där fattar affärsledarna viktiga beslut om nya affärer och avtal. Det händer något med oss människor när vi gör saker tillsammans. Inte så konstigt att många nya affärer sker ute på golfbanan, eller på resor, restaurangbesök och i bastun. Kanske svenska företagsledare borde gå i bastun oftare? Att ”grilla” den som man vill inleda nya affärer med i bastun kanske leder till fler affärer? Frågar man finnarna anser de med säkerhet att allt viktigt sker i bastun. Och de är väl experter på det?

Företag för hushållsnära tjänster i Stockholm

1 feb 2018

Stockholm är Sveriges största stad. Det är därför inte särskilt förvånande att utbudet här är stort, förmodligen det största i landet, när det kommer till tjänster av olika slag. Statistik från Skatteverket visar dessutom att boende i Stockholm med kranskommuner är bland de flitigaste brukarna av rutavdraget i hela landet.

Att Stockholmarna faktiskt använder hushållsnära tjänster i hög grad är givetvis också en faktor i att utbudet blir större. Företagen som finns som sysslar med detta är många, och de erbjuder många olika typer av tjänster. Det är till exempel inte ovanligt att man anlitar någon för barnpassning, eller att man ringer en firma för att få hjälp med sin hemstädning.

Hemstädning

Företagen som sysslar med hemstädning i Stockholm är många. Samma företag tenderar dessutom också att syssla med andra former av städning. Det kan till exempel handla om flytt- eller kontorsstädning. Stockholm är en stad med många som flyttar in och ut, och den hårda bostadsmarknaden gör att det också är vanligt att stockholmare flyttar inom staden – kanske mer vanligt än på andra håll i landet. Sammantaget bäddar det här för en god marknad för städföretagen att etablera sig på.

Den lönsamma verksamheten hänger troligen en hel del på rut-avdraget. Utan det är det inte lika många stockholmare som skulle känna sig manade att anlita en städfirma för sin hemstädning. Med det sagt gäller inte rut-avdraget för företag, så marknaden för kontorsstädning kanske är mer stabil. På senare tid har det pratats om att rot-avdraget skall begränsas – om så även sker med rut-avdraget kommer säkerligen en liten stagnering på marknaden att noteras.

Mer info om vad som ingår i hemstädning finns på denna hemsida: https://wwwstädningstockholm.net.

Barnpassning

Som nämnt i inledningen av den här texten är det inte ovanligt att man anlitar hjälp för sin barnpassning. Att göra det kan lämpa sig väl för ensamstående föräldrar eller hushåll där båda föräldrarna arbetar väldigt mycket. För att rut-avdraget ska gälla för den här tjänsten är det en förutsättning att barnet passas i sitt hem. Undantaget är när barnet ska hämtas eller lämnas i skolan eller fritidsaktiviteter.

 

Tidigare gällde rut-avdraget även för läxläsning. Det här gör det bara i viss mån nu. Barnpassaren får hjälpa till med skolarbete, men det får bara göras under högst en tiondel av tiden som varje barnpassningstillfälle utgör. Likaså får barnpassare stå för enklare matlagning, med matlagning som tjänst inte längre är avdragsgillt. Avdrag ges inte för arbete som kräver specialkunskaper och som hushållen normalt inte utför själva. Det kan till exempel då vara fråga om privatlärare eller personliga tränare.

Företagen kan skapa miljövänlig tillväxt

30 jan 2018

När man städar passar man ju på att slänga en massa skräp. Det blir ju en massa skräp när vi lever våra vardagsliv. Kanske inte alltid som man tänker på hur mycket skräp var och en av oss egentligen genererar; såsom hushållsavfall; matrester, förpackningar, plastemballage, tidningar, kuvert, kartonger, kläder, skor och böcker.

Hur gör vi oss av med alla saker? Slänger vi, eller ser vi till att återanvända och återvinna skräpet? En stor del i det, har ju de bostads- eller hyresrätter ansvar för där vi bor. Har de miljöstuga? Med olika återvinningsstationer för glas, papper, kartonger, konservburkar, plastsaker, och miljöfarligt avfall? I miljöstugorna behöver vi balpressar som hjälper till att göra plats för skräpet. Det är effektiva maskiner som gör det möjligt att pressa in så mycket skräp som det bara går innan det är dags för miljöbilarna att komma och hämta skräpet. Läs mer om balpressar på: balpressstockholm.se.

Som husägare är man beroende av att det finns miljöstationer nära där man bor, så det inte är ett så stort företag att lämna skräp i återvinningen. Hur ska man göra, om man vill slänga skräp miljlvänligt?

Hur gör företagen?

Ännu större fråga är det hur företagen slänger skräp på ett miljövänligt sätt, eftersom de är större konsumenter av skräpet än vad man är som privatperson. Hur gör ni på ert företag då ni vill bli av med saker som inte längre behövs? Ser ni till att sortera skräpet? Har ni olika behållare för olika sorters skräp? Pantar ni flaskor? Går pappret till pappersåtervinningen? Går glasflaskorna till glasåtervinningen?

Det går ju nämligen att återvinna i princip allt; återvinna plast; mer och mer av våra plastsaker är återvunnet plast. Tidningarna görs av återvunnet papper. Dessutom är allt fler tidningar digitala numera. Glaset görs av återvunnet glas. Kartonger görs av återvunnen kartong. 

Skapa tillväxt med miljövänliga innovationer

När det kommer till att skapa tillväxt, kan företagen verkligen göra det med sitt företagande och innovationer. Många är rädda för att om man stiftar lagar som drar ner på avfallsmängden som företagen tillåts göra sig av med, eller om man minskar andelen utsläpp – ja då minskar företagandet. Ja, de gamla företagen och  museiföremålen och dinosaurierna som ändå ska dö, de lär dö. Men inte de företag som ser det som sin innovation att ta fram tjänster och varor som arbetar för att ta fram miljövänliga produkter, bilar, teknik. För det krävs en stor omställning, men för den sakens skull är inte företagandet som sådant hotat på grund av större restriktioner för miljöns skull.

Tidningen Ny teknik har listat några av dem. Ett av dem är Solelia, som har elbilsgarage med solcellsladdning. Finns i Stockholm, Uppsala, Eskilstuna och Örebro.

Danska Sustainia som arbetar med hållbarhetsfrågor, en tankesmedja där andra företag och organisationer ska bidra till miljölösningar inom teknik.

Heliospectra, med olikafärgade lysdiodsystem för olika sorts odlingar i växthus. Climatewell som utvecklar system för luftkonditionering drivet av solenergi och omvandlar det till kyla, eller värme, Parans Solar Lighting somtillverkar inomhusbelysning med solljus och Absolicon som utvecklar solfångare som genererar el och värme.

Starta det nya året med en kickoff

24 jan 2018

Det nya året har precis tagit sin början och för företag så gäller det dels att få anställda att skaka av sig ledighetens kläder och dels också motivera samtliga inför det år som komma skall. Det kan lätt bli så att tiden rinner iväg; många företag ser januari som en månad av ren anpassning där resultatet sällan blir så bra som de borde vara. Anställda kommer sent, de går tidigt och då de väl arbetar så sker det inte med samma glöd som det gjort under andra månader. Här kan en rejäl uppstart vara lösningen; en kickoff som visar att det, så att säga, är allvar igen – men med en rolig touch. Vi skulle säga att en sådan tillställning har väldigt stor potential sett till att de anställda – under trivsamma former – får förklara sina målsättningar, får prata av sig rent allmänt och presentera sig för nyanställda som ofta tillkommit i januari. En kickoff är ett bra startskott som signalerar att alla är välkomna tillbaka och att det är dags att börja arbeta igen. Dessutom så får de anställda något att se fram emot också; ett nödvändigt break mitt i de oxveckor som brukar vara synonymt med januari och delar av februari. 

Använd er egen lokal och beställ catering

Ligger ert företag i Stockholm kan en kickoff komma att kosta mycket pengar. Dels kanske ni ska genomföra någon typ av aktivitet, dels ska middagwn kanske serveras tillsammans med dryck och slutligen kanske även en efterföljande aktivitet måste betalas. Vårt råd? Nyttja de lokaler ni har och beställ catering. Det är en prisvärd lösning som – i Stockholm – inte alls är tråkig. Tvärtom, catering i Stockholm innebär inte någon trist mat, serverad ur tråkiga kärl – där handlar catering om en helhetslösning. Vi ger några exempel på hur detta kan te sig och vi kan säga att ni valt catering från en libanesisk restaurang - här är några exempel på vad ni kan inkludera i tjänsten: 

  • Spännande meny

Maten serveras så att alla kan äta samtidigt. Varje rätt presenteras utförligt och får en kulturell innebörd som gör att den blir trevligare att inmundiga. För allergiker och veganer eller vegetarianer så går menyn att anpassas – utan att bli tråkig.

  • Underhållning:

Ni kan välja att sätta en extra tuch av mellanöstern på er kickoff – detta genom att inkludera både vattenpipa och magdansöser i priset.

  • Musik

Sannolikt är att ni på ert företag i Stockholm har begränsat ljud och att ni således inte kan spela musik på det sätt som en fest kräver. I tjänsten catering kan man ofta addera en ljudanläggning – något som i sin tur kan öppna upp för andra alternativ som exempelvis en musiktävling.

  • Bra pris

Ju fler ni är – desto billigare blir varje kuvert. Faktum är att catering blir betydligt billigare än ett besök på en restaurang. Är ni i era egna lokaler så kan ni dessutom servera vin och öl till ett självkostnadspris. Eller låta företaget inom catering sköta även denna fråga; något som även det brukar bli billigare. Och godare: de vet vilket typ av vin som passar maträtterna de serverar. 

Svårt att fokusera på kärnverksamheten?

17 jan 2018

Tid är en bristvara i dagens samhälle. Detta gäller såväl på arbetsplatsen som i det egna hemmet. I många fall så finns det dessutom en väldigt tunn linje dem emellan – fler och fler tar idag med sig sina jobb hem. 

Dessutom så kan man se att fler och fler driver sina företag i egen regi också; man har en- eller några anställa inom ett företag och fokuserar fullt ut på att göra en bra jobb inom den sfär man riktat sig verksamhet mot. 

För många småföretagare så innebär det att man har sitt kontor i det egna hemmet; man har upplåtit ett rum där man sitter och går igenom fakturor, räknar på offerter, gör sin redovisning, betalar löner, stämmer av via årsredovisningar och bokslut samt sköter all annan administration. Ett arbete som kan vara väldigt krävande och som, utan någon helst tvekan, tar mycket tid i anspråk. 

En redovisningsbyrå gör skillnad

För en del så tar detta för mycket tid – något som gör att den ursprungliga verksamheten blir lidande; man tappar fokus, man tappar ork och man tappar lusten då allt arbete får läggas på administration. Här bör man inse sina egna begränsningar och ta professionell hjälp. 

Ser man, exempelvis som snickare i Stockholm, att man inte längre har tid som krävs för att hinna med att åta sig arbeten - trots att det finns kapacitet – så bör man anlita en redovisningsbyrå som sköter allt som har med pappersarbete att göra. En redovisningsbyrå gör stor skillnad i detta, det måste man vara medveten om. 

Ett lite större aktiebolag kan behöva en revisor

Det krävs att man som företag lämnar en årsredovisning som följer god redovisningsed. I många fall så kan man dessutom vara tvungen att anlita en revisor som granskar denna årsredovisning och som via en revision sammanställer hur de ekonomiska förutsättningarna ser ut i företaget. En revisor granskar bokföringen och återger allt detta i en revisionsberättelse som visar huruvida alla ekonomiska fakta är återgivna på ett korrekt sätt. 

För en mindre snickarfirma i Stockholm så kan en revisor te sig lite abstrakt och behöver heller inte vara nödvändigt att anlita. Det finns nämligen några undantag då det kommer till när en revisor måste anlitas för aktiebolag. 

  • Om företaget omsätter mindre än 3 miljoner - netto.

 

  • Har maximalt 1.5 miljoner i balansomsättning

  • Har maximalt tre stycken anställda.

Märk väl: två utav dessa punkter måste uppfyllas– annars behöver man anlita en revisor. Vi skulle dock säga att man i många fall kan tjäna på en revisor även om man, så att säga, inte behöver. Varför? Jo, av den enkla anledningen att det skänker större trovärdighet till hela verksamheten. 

En revisor ger större trovärdighet 

En mindre snickarfirma i Stockholm som har högre ambitioner kan visa kunder, leverantörer och framtida affärspartners att verksamheten håller för granskning: jobbet en revisor gör ska därför inte underskattas. Det visar på seriositet.  Så; som företag bör du definitivt anlita en redovisningsbyrå för att få all din administration skött på ett korrekt sätt och du bör även se till att detta verifieras av en revisor. Två viktiga partners som kan hjälpa din verksamhet att ta nästa steg. 

Problem med städningen?

8 jan 2018

För många företag - inom alla typer av branscher - så är kostnaden för städning något som man helst skulle vilja skära ned på. Inte på det sättet att man hellre har det stökigt och skitigt i lokalerna - men mer för attd en städning man har, och betalar ganska dyrt för , inte sker påd et sätt man förväntat sig. 

Det är väl bara att byta städfirma eller utöka sin städning till fler kvällar i veckan? Det är också det som många gjort, men trots det så får man samma klena resultat. För att förstå detta så måste man se till två starka anledningar. Dels så kan det handla om en väldigt stor lokal, dels så kan det handla om en yta som är väldigt svårstädad; många vinklar, vrår och exempelvis trappor. 

“ För städning i exempelvis affärslokaler krävs rätt utrustning. Maskiner som används i hemmet fungerar inte alls lika bra “ 

Detta i kombination med att man - och detta är den viktigaste punkten - tillhandahåller undermålig utrustning till städföretaget gör att städningen inte blir så bra som man önskat. Det är bara att se till hur man städar hemma. En äldre dammsugare fungerar inte lika bra som en ny; en golvmopp som använts i flera år kommer snarare att skada golven än att fräscha upp dem och så vidare. 

Gällande just företag och städning - oavsett om det handlar om kontor, butiker, mataffärer eller verkstäder - så fungerar det sällan med vanlig städutrustning - där måste man använda lite mer effektiva maskiner för att få rent. 

En investering i städmaskiner kan spara pengar

Det finns städmaskiner som fungerar bättre. Antingen dammsugare med högre prestanda och bättre kapacitet - eller genom rena kombinationer där en maskin dels suger upp damm och därefter svabbar golven efteråt. Städmaskiner finns i alla typer av storlekar; från den mindre som man drar manuellt till den mer rejäla pjäsen som framförs som en liten bil. Vi skulle säga att många företag som upplever sin nuvarande städnings om undermålig skulle tjäna på att investera i städmaskiner. Här är några skäl till varför: 

  • Färre städtillfällen. I och med att städningen med rätt typ av städmaskiner blir bättre så kan man som företag dra in antalet städdagar och därmed också spara pengar.
  • Snabbare städning. Ett städjobb som kanske tar fyra timmar med en vanlig dammsugare och en vanlig golvmopp tar avsevärt mycket kortare tid med städmaskiner. Detta gör att man antingen kan betala för färre timmar - och spara pengar - eller att man kan be städpersonalen lägga mer krut på alla detaljer - vilket ger ett bättre intryck för kunderna.
  • Mer inbjudande verksamhet. Det senare är viktigt. Driver du en affärsverksamhet så kommer en stor del av kundernas intryck att baseras på hur rena och fräscha lokaler du har. En smutsig affärslokal, ett skitigt kontor eller en nedsolkad butik kan vara förödande för omsättningen.
  • Färre sjukdagar: Renlighet är en dygd. Bakterier trivs utmärkt i smutsiga miljöer och bakterier gör att folk blir sjuka. Bättre städning gör att de anställda håller sig friska och att företaget därigenom får färre, kostsamma sjukdagar. 

Vill du läsa mer om städmaskiner och service? Läs www.städmaskiner.biz.

Så får du ditt företag att växa

3 jan 2018

Vad ska man göra för att ens företag ska växa? Det finns säkert lika många svar på den frågan som det finns företagskonsulter. Allt handlar om vilket sorts företag det är ni har. Är det ett bemanningsföretag vill man kanske knyta fler kunder som anlitar ert företag för sina rekryteringar. Är det ett snickeri kanske man först måste få tillräckligt många beställningar innan man kan rekrytera fler snickare. Till sist man kanske har så många uppdrag och snickare att man inte behöver jobba som snickare, utan mer som marknadsförare av företaget. Växer man ännu mer efter det kanske man kan anlita en marknadsförare och säljare och etablera fler snickerier på fler platser i Sverige och så vidare. Allt hänger på vem du är som företagsledare. Företaget blir inte mer än vad du, eller din företagsgrupp är.

Företag inom vård och omsorg vill vinna upphandlingar

Har ni ett vårdföretag kanske ni vill vinna fler landstingsupphandlingar. Många som vill det lägger sina pris så låga, därför att de flesta landsting vill sänka sina kostnader. Därför vinner bolag som har så låga priser att patienterna blir lidande. Istället för att inse att ett vårdbolag arbetar med levande människor, ser de på dem som sin ekonomiska vinstmaskin och försöker pressa så mycket vinst ur patienterna som det bara är möjligt.

Därmed riskerar vi att få en vård av gamla och sjuka som gör dem ännu sjukare och inte så humant behandlade. Det samma gäller de skolor som enbart är till för vinstsyfte. Att undervisa barn och ungdomar är inte enbart en ekonomisk historia. Där handlar det om ett allmänmänskligt uppdrag att fostra framtidens vuxna. Däremot ska alla företag som är villiga att ge en human sjukvård till våra sjuka ha en riktig eloge. Även de bolag som satsar energi och kapital på att ge våra barn och unga en riktig undervisning.

Växa genom att vidga utbudet av tjänster

Har ni ett tjänsteföretag och vill växa, gör man det genom att lägga under sig allt fler segment. Antingen via fler företag på fler ställen i Sverige, eller tillväxt inom olika branscher. Handlar det om att lägga under sig fler områden i Sverige gäller det att kanske starta ett litet lokalkontor på det ställe man vill vinna mark på. Det samma gäller om man vill etablera sig utomlands. Då startar man ofta med en person på plats, sedan fortsätter man utifrån den personen, som kanske får alltfler kunder och behöver rekrytera ytterligare personal där hen befinner sig.

Letar du aktivt efter lediga lokaler i Göteborg kan du läsa: www.ledigakontorgoteborg.se.

Vill du arbeta med kontorsstädning i Stockholm?

23 dec 2017

Söker du efter en ny utmaning i arbetslivet? Något som kan vara både lukrativt och givande på det personliga planet. Ett område som inte många tänker på är kontorsstädning. Det är en stor och växande marknad - inte minst i Stockholm som vi kommer att fokusera på i den här artikeln - där man har goda möjligheter att slå sig in och man är ambitiös och engagerad.

Städning? Hur kul är det att jobba med det, tänker kanske några som läser detta, så det är väl bäst att påpeka att det inte är att man ska ta anställning på något företag som sysslar med kontorsstädning i Stockholm vi syftar på i första hand (även om det naturligtvis inte är något fel med det).

Starta en städfirma?

Vår tanke är att städbranschen är en bransch där man kan slå sig in och etablera sig som entreprenör utan att ha en tung affärsbakgrund. Man kan starta ett eget företag i liten skala och sköter man sig kort rätt och tillhandahåller en gedigen städservice finns alla möjligheter att expandera. Till en början fårman kanske vara ut på fältet en del själv och göra grovjobbet, men så småningom kan förhoppningsvis börja anställa personal och ta en mer arbetsledande roll inom företaget.

Stockholm är en stad som ständigt växer och har ett mycket levande näringsliv. Det kommer med andra ord alltid dyka upp nya företag som behöver få kontoret städat. Det är en tjänst som alltid behövs helt enkelt, även om efterfrågan kan gå upp och ner även i kontorsstädningsbranschen.

Men hur startar man egentligen ett företag?

Det är inte alls så krångligt som en del röster (med en egen politisk agenda) i det offentliga rummet vill göra gällande. Vi ska dock inte trötta ut er med en massa administrativa detaljer, utan den som är intresserad kan läsa mer här, så fokuserar vi istället på vad man bör tänka på när man startar just en städfirma.

Ett bra städföretag

Hur får man då sitt städföretag att sticka ut? En genväg många tar är att konkurrera med mycket låga priser, men det är definitivt ingen väg vi rekommenderar. Sänker man priset för mycket måste man oundvikligen tumma på annat i verksamheten, som kvaliteten på städningen eller villkoren för de anställda. Och det leder sällan till något gott – oseriösa aktörer håller inte i längden är den korta och koncisa sanningen.

Nej, det är noggrannhet, pålitlighet och kvalitet som är nyckelorden. Den som beställer kontorsstädning i Stockholm är egentligen bara ute efter en pålitlig service och ett bra resultat. Man kommer och städar när man sagt att man ska komma och städa och man slarvar inte med arbetet. Svårare än så är det inte. Sedan skadar det förstås inte om städpersonal är trevlig och social också, men det har i princip aldrig någon avgörande betydelse.

Skulle man slarva finns det många andra företag som står beredda att ta över ens uppdrag. Företag är sällan sentimentala när det gäller att byra städfirma – det är kvaliteten som avgör.

Dessutom är det så att om man gör ett bra jobb kommer det att sprida sig och det leder i sin tur till nya uppdrag.

Så lyckas du med ditt projekt

21 nov 2017

Ett projekt kan egentligen handla om nästan vad som helst. Till exempel kan det vara att göra en badrumsrenovering eller att sanda bostadsrättsföreningens gångvägar – nästan vad som helst, alltså. För att lyckas med ett projekt på bästa sätt krävs bra projektverktyg samt en förståelse vad ett projekt egentligen innebär. Vad är det egentligen som alla projekt har gemensamt? Det, och lite mer, benar vi ut i den här texten.

De fem stegen

Många väljer att dela upp ett projekt i fem steg. Genom att känna till dessa kan du enklare planera det som du ska göra.

  1. Initiativ. Ett initiativ krävs för att projektet ska kunna påbörjas. Utan det kan inte steg två, eller något annat steg för den delen, inledas. Det kan antingen komma som en idé från dig själv, eller att du till exempel har fått uppgiften från en chef att ha hand om ett projekt på jobbet.
  2. Planering. Planering är oerhört viktigt för att projektet ska kunna fullföljas på ett bra sätt. Här bör man ha rimliga tids- och delmål för att jobba på bästa möjliga vis.
  3. Verkställande. Att faktiskt göra jobbet och verkställa planeringen som gjorts i ett tidigare skede.
  4. Bevaka processen. Medan jobbet utförs bör man kontinuerligt göra små utvärderingar av hur det går. Om planeringen var god och planen följs till punkt och pricka bör det inte innebära större problem. Men det kan innebära att man får frångå planen något för ett praktiskt problem som oväntat dykt upp på vägen, till exempel.
  5. Avslut. Avsluta projektet, förhoppningsvis med goda resultat.

Bra projektverktyg kan hjälpa dig på vägen

Det finns idag mängder av olika projektverktyg som kan användas för att sätta mål och för att hålla koll på processen. En del är gratis och kan användas i webbläsaren, medan andra är lite dyrare. Så vad bör egentligen ett bra projektverktyg ha? Givetvis är det subjektivt, men många anser att det bör innehålla bland annat det här:

  • Möjligheten till en god överskådlig bild av samtliga projekt (givet att man faktiskt har flera projekt).
  • Kunna hantera uppgifter och underuppgifter på ett bra sätt.
  • Att det finns en kommentars- eller chattfunktion inför varje uppgift. Arbetar man i ett stort projekt med många involverade kan det här vara värt guld.
  • Kunna göra projektmallar. Har man många projekt är det tidsödande att sitta och skapa nya projekt för jämnan. Kan tiden för varje skapat projekt reduceras kan det vara värt en hel del i form av sparad tid.
  • Att layouten är snygg och intuitiv.

Leksaksaffärer

17 nov 2017

Ett lätt sätt att få med sig sitt barn ut på stan är med ett löfte om att besöka en leksaksaffär. Att tillbringa någon timme med att storögt studera utbudet i någon av stans större leksaksaffärer kan få ett barn att stå ut med att kanske prova kläder eller hänga med föräldrarna på ett museibesök. Ofta räcker det för att få gå runt och känna sig som om man befann sig i paradiset, men om habegäret blir för stort får man hänvisa barnet till önskelistan.

En bra leksaksaffär

Vad är det då som kännetecknar en bra leksaksaffär? Det är inte enbart storleken det kommer an på. Visst finns det fantastiska leksaksaffärer som har flera våningar fyllda med leksaker, men då gäller det att affären är bra organiserad så att man lätt hittar till de olika avdelningarna. Det ska också finnas ett tydligt sätt att gå igenom butiken och kunna se hela utbudet utan att känna att man missar något.

I bra leksaksaffärer ska man kunna prova på att leka med leksakerna. Helst ska också personalen vara synlig och interagera med barnen. Att låta några ur personalen vara ute i butiken och demonstrera nyheter eller gamla favoriter är ett säkert sätt att skapa bra stämning och få människor intresserade av produkterna. Tydlig skyltning och personal som inte drar sig för att följa med och visa vägen är också ett stort plus enligt många kunder.

Leksaksaffärer i London och New York

Åker man på storstadssemester är ett besök på någon av resmålets större leksaksaffärer ett måste. Inget ont om Stockholm, men någon riktigt överdådig, larger-than-life leksaksaffär har vi inte här, utan utbudet domineras av ett par större kedjor och några väldigt små nischade leksaksaffärer.

Befinner man sig i London med ett barn är naturligtvis ett besök på Hamleys ett måste. Originalbutiken på Regent Street är världens äldsta leksaksaffär med anor tillbaka till 1760. Hamleys har sju våningar fyllda med över 50000 leksaker och lockar strax över fem miljoner kunder per år. Hamleys satsar mycket på kundkontakt och demonstrationer av leksaker, det pågår alltid något speciellt och ett besök ska vara en helhetsupplevelse för kunden mer än en jakt på en speciell vara.

Åker man till New York bör man avlägga ett besök på världens nu största leksaksaffär, leksaksjätten Toys 'R Us flaggskeppsbutik på Times Square. Butiken förfogar över 10000 kvadratmeter och huserar bland annat ett pariserhjul och en modell av en Tyrannosaurus Rex i naturlig storlek. Även i denna butik satsas det stort på kundinteraktion och demonstrationer och besöket känns mer som att vara på ett nöjesfält än i en butik.

Leksaksaffärer på nätet

Har man långt till Times Square eller Regent's street går det numera att hitta roliga och originella leksaker på nätet. Nackdelen är förstås att man inte kan få närkontakt med leksakerna på samma sätt som i en riktig leksaksaffär, men utbudet i en leksaksaffär på nätet är i det närmaste oändligt. Shoppar man leksaker till barnen inför jul är nätet ett bekvämt och effektivt sätt att handla leksaker på, men det gäller att vara ute i god tid och räkna med en del frakttid.

Siktar du på att bli ledare?

10 nov 2017

Planerar du att gå en ledarskapsutbildning i Stockholm eller någon annan stad i landet? En ledarskapsutbildning kan göra oerhört mycket för hur du lyckas som ledare på en högre position i företaget. Samtidigt finns saker som du kommer att lära dig under arbetets gång, som inte lärs ut på seminarier eller kurser. I den här texten listar vi en del tips som höga chefer, runt på storföretag över hela världen, har delat med sig av.

Träna på att göra en bra pitch

Som VD är det möjligt att kunderna inte alltid direkt kommer och knackar på dörren. Att kunna göra en bra pitch och presentation av en idé eller en produkt är en viktig egenskap hos en hög chef. Viktigt är att på kort tid och på ett pedagogiskt vis kunna engagera utomstående i företagets produkter eller affärsmodell.

Att kunna göra en bra pitch är inget som kommer helt naturligt (åtminstone inte för många). Det här är något som de flesta behöver träna ordentligt på för att kunna frodas som en chef på en högre position. För de allra flesta är det inte så enkelt som det låter.

Gå en ledarskapsutbildning

Som nämnt i inledningen kan en ledarskapsutbildning ge dig ovärderlig kunskap som du kan använda dig av vid senare tillfällen. Det finns en rad olika inriktningar som programmen erbjuder. Till exempel kan du specialisera dig mot konflikthantering eller mot projektledning. Vilken inriktning på ledarskapsutbildningen som passar dig bäst vet bara du. Det bör stämma överens med hur ni arbetar och vad du har för mål senare i karriären. Kanske siktar du mot att bli styrelseordförande? I sådana fall lämpar sig säkert en ledarskapsutbildning med inriktning mot styrelsearbete mycket bra.

Många väljer att gå en ledarskapsutbildning i Stockholm där utbudet är stort (förutsatt att man bor relativt nära), medan andra väljer att göra det på distans. Fördelen med att göra det på distans är att du inte begränsas rent geografiskt och kan välja de kurser som finns valbara – oaktat om du bor i en storstad (Stockholm, Göteborg t.ex.) eller ute på glesbygden. Det enda du behöver är ju dator och internet, vilket finns ute på landsbygden såväl som i storstäder som Stockholm och Göteborg.

Ta kritik på rätt sätt

Många chefer kan vittna om mer och mer kritik ju högre upp på stegen du klättrar. Det gäller att kunna hantera kritiken utan att ta det personligt. Först och främst bör man kunna skilja på konstruktiv kritik och kritik som är svårt att göra någonting produktivt av.

Kan man sålla ut den kritiken som faktiskt är värd något finns stora möjligheter att förbättra sitt ledarskap, sina företagsrutiner eller annat som påverkar personalen på företaget. Avfärda inte samtlig kritik som gnäll eller intetsägande klagomål. Genom att ta dem på allvar har du genuint goda möjligheter att förbättra verksamheten.

Lär dig att säga nej

Det här gäller samtliga på ett företag – inte bara cheferna. Medan det för en lägre anställd kan handla om att inte ta på sig kollegans pappersarbete, kan det för en chef handla om att hårfint avskilja vilka möjligheter som faktiskt får företaget att växa och vilka som endast är distraktioner.

Dieselolja

30 okt 2017

Dieselolja, i vardagligt tal benämnt diesel, är en petroleumprodukt som använd som drivmedel i dieselmotorer. I en dieselmotor antänds drivmedlet (dieseloljan) genom kompression, till skillnad på till exempel en bensinmotor, där drivmedlet (bensin) antänds genom en gnista. Diesel framställs precis som bensin ur råolja på ett oljeraffinaderi.

Fördelar och nackdelar med diesel

Fördelarna med dieselmotorer jämfört med ottomotorer (bensinmotorer) är billigare bränsle, lägre koldioxidutsläpp, högre vridmoment och verkningsgrad och längre livslängd på grund av kraftigare konstruktion och lägre varvtal.

Nackdelarna med dieselmotorer är bl a ett högre partikelutsläpp som kräver dyra filter, högre tillverkningskostnader och lägre maxeffekt på grund av det lägre maxvarvtalet.

Den mest uppmärksammade nackdelen med dieselmotorer är dock dess höga utsläpp av kväveoxider och kolväten. Kväveoxider bidrar till övergödning och försurning i naturen och kan orsaka astma och lungfunktionsnedsättning hos människor. Detta har gjort att dieselmotorn nu är ifrågasatt och många städer överväger ett förbud mot dieselmotorer.

Transport av diesel

Diesel är ett miljöfarligt ämne och omfattas av lagen av transport av farligt gods. Det innebär att vid större mängder (över 450 liter men max 1000 liter) måste föraren ha adekvat utbildning, räddningsverkets så kallade ADR-S-utbildning, för att få transportera diesel. Den säkerställer att föraren har god kunskap inom transport av farligt gods, samt lastning och lossning. Det är också viktigt att dieseln transporteras i godkända UN-märkta behållare. UN-märkningen är internationell och är framtagen av FN som en garanti för att en behållare klarar att hålla miljöfarliga ämnen. Jordbrukare som driver sina traktorer med diesel har rätt att transportera mindre mängder diesel (upp till 450 liter per transport) för eget bruk.

IBC-tank

IBC-tanken är den vanligaste behållaren för transportering av miljöfarliga vätskor och andra ämnen. Den kan dock även användas till transport av livsmedel och annat. IBC-tanken består av polyetenplast och kan rymma upp till 1000 liter vätska, vilket även är maxgränsen för dieseltransporter. IBC-tanken har en stålram runt om och står på pall av trä eller plast vilket gör den enkel att lasta och lossa och även står säkert vid transport.

Framtiden för diesel

Många städer överväger som sagt ett förbud mot dieseldrivna bilar, vilket skulle innebära ett dråpslag mot den del av bilindustrin som fortfarande tillverkar dieseldrivna bilar. Upptakten till dieselkrisen är den tyska biltillverkaren Volkswagens manipulerande av en av sina motorer, som fick den att visa på lägre utsläpp av kväveoxid. Skandalen skapade misstro mot hela bilindustrin och  gjorde också att de stora problemen med kväveoxid uppmärksammades. Det har också gjort att bilköpare blivit mycket mer tveksamma till bilar som drivs med diesel och hela den del av bilindustrin som använder sig av dieselmotorer befinner sig i en nedåtgående spiral.

Även i Stockholm finns planer för att förbjuda dieseldrivna bilar på stadens gator. Ett förbud mot dieseldrivna motorer i Stockholm skulle med största sannolikhet vara början till dieselmotorns död, i alla fall i Sverige.

Kan en redovisningsbyrå hjälpa mitt företag i Göteborg?

29 sep 2017

Att driva ett eget företag är inte det lättaste – många upplever att just det där med bokföring, redovisning och skatter tillhör det absolut jobbigaste och detta oavsett vilken storlek man har på detta företag. Det är helt enkelt inte det som man primärt jobbar med – man startar sitt företag för att man vill arbeta med det man är duktig på och säg då att det företag man har är specialiserat på snickeri, ja, då är det inte direkt bokföringen som är det man helst vill göra.

Det tar nämligen tid, kostar mycket pengar om man räknar fel och tar fokus från firmans huvuduppgifter – många upplever också att det är just denna del som får dem att överväga en avveckling av sitt företag. Det är här som man gärna glömmer att det faktiskt finns företag som enbart jobbar med bokföring och annat som rör siffror, skattetabeller och faktureringar och att man faktiskt kan anlita en sådan för att få bukt med sina problem. En redovisningsbyrå kan definitivt få ett företag att komma på fötter igen – både ekonomiskt och i ren arbetsglädje. Har du ett snickeri i Göteborg och tycker att all din lediga tid går åt till att sitta med pappersarbete – ja, varför då inte anlita en redovisningsbyrå som sköter det åt dig? På så sätt kan du koncentrera dig på det din firma är startad för – i det här fallet snickeri i Göteborg – och låta redovisningsbyrån ta hand om allt arbete som du tycker tar både tid och lust ifrån dig.

Det kan dessutom vara så att du räknat fel och betalat för mycket exempelvis skatt – då gör den redovisningsbyrå en enkel korrigering och plötsligt har du mer pengar på kontot än vad du från början räknat med. Så kan alltså en redovisningsbyrå hjälpa en snickarfirma, men detta gäller i stort sett inom alla branscher och områden över hela landet. Man gör det som man är bra på, helt enkelt och en redovisningsbyrå är duktig på siffror, skatter och avdrag medan en snickarfirma alltså primärt naturligtvis just snickrar – att ta hjälp av varandra kan vara en god investering.

Om du vill läsa mer om hur en redovisningsbyrå kan hjälpa dig, så läs här: www.redovisningsbyrågöteborg.nu

 

Hur får jag jobb på en redovisningsbyrå?

Att arbeta på en redovisningsbyrå innebär ett stort ansvar där kundernas pengar och förtroende ligger i dina händer. Du måste alltså ha rätt sorts utbildning och här kan man se att något inom ekonomi och juridik är att föredra – alltså affärsjurist, civilekonom eller annat inom dessa områden. Att arbeta på en redovisningsbyrå är ett spännande jobb där man verkligen får utlopp för det som man studerat – har man exempelvis en examen från universitetet med inriktning ekonomi – ja, då är möjligheterna att man ska trivas på en redovisningsbyrå väldigt goda.

Man får helt enkelt arbeta med det man kan utan att det för den sakens skull blir tråkigt. Ena dagen kan du få ta hand om bokföringen till ett litet snickeri i Göteborg och nästa sköta en större firma i Lunds årsredovisning – man har helt enkelt plats för de flesta branscher och företag på en redovisningsbyrå.

Arbetsmarknaden i Solna

26 sep 2017

I Solna kan du hitta en flyttfirma och ett bubblande IT-bolag i samma kvarter. Företagslivet här är varierat, och med sina 9 500 olika aktörer i näringslivet finns stora variationer. Något som har gjort Solna till en attraktiv stad för företag – såväl flyttfirmor som IT-bolag – är läget. Det går snabbt att ta sig hit från centrala Stockholm och både Arlanda och Bromma Flygplats finns inom räckhåll. Faktum är att Solna har utsetts till Sveriges bästa företagsklimat av Svenskt Näringsliv – de senaste nio åren.

Funderar du på att sysselsätta dig genom att till exempel starta en flyttfirma, en frisörsalong eller något annat, är Solna med stor sannolikhet en mycket bra plats att göra det på.

Jobbprogram

Solna Stad håller i flera jobbprogram för den som har problem att hitta jobb i staden. Till exempel:

 

  • Traineejobb kan sökas av den som är mellan 20 och 24 år, som är nyanländ eller som är långtidsarbetslös efter att ha fyllt 25 år. Det som gör traineejobb speciellt är att du kan studera en yrkesutbildning på halvtid och arbeta inom det yrke du pluggar till på halvtid – tillsammans utgör de heltid alltså. Exempel på traineejobb kan till exempel vara kock eller målare, yrken som det finns yrkesprogram till på gymnasiet. Det här kan inte appliceras på yrken som ofta inte kräver en viss utbildning, till exempel att jobba på flyttfirma.
  • Ett utbildningskontrakt passar den som inte slutförde gymnasiet, eller som helt enkelt aldrig började. Kompetensen införskaffas genom att studera på folkhögskola eller på Komvux på halvtid. Den andra ”halva tiden” spenderas” på praktik och arbete. Studierna går alltså i en lite lugnare takt jämfört hur det är med att gå gymnasiet i vanliga fall, som ju är på heltid. Det här leder till mindre stress och att det följaktligen samtidigt blir lättare att behålla motivationen.

Kommunikationer

Som tidigare nämnt är en anledning till att så många företag etablerat sig i Solna de goda kommunikationerna. Det här gör att man utan problem kan bo i andra delar av Stockholms län, samtidigt som man har ett arbete i Solna. Till exempel går pendeln till Solna Station och tunnelbanan till stationer som Västra Skogen, Huvudsta och Solna centrum.

Skurmaskin – Blir det billigare eller inte?

20 sep 2017

Företag som utför städning av sina egna lokaler måste avgöra om de anställda gemensamt ska städa dessa lokaler eller om en person ska anställas som städare. Utöver det behöver man även avgöra om städningen ska ske manuellt eller med maskiner.

Med exempelvis en skurmaskin går det betydligt snabbare att skura och därmed hinner städpersonalen mer varje dag. Men samtidigt så är det en stor investering. En fråga som därmed flera företag ställer sig är om det är billigare att köpa en skurmaskin eller om manuell städning ska ske.

Det man får räkna med i detta fall är att städpersonalen enbart är anställd de timmar som städning pågår. Med andra ord att om städningen förkortas i tid med 2 timmar så kommer det minska utgifterna för företaget med en summa som en städare kostar för 2 timmar.

Exempel:

En städare får i lön 125kr i timmen. Detta innebär för företaget en total kostnad på ungefär 200kr per timme med arbetsgivaravgifter m.m. Det första man behöver göra är alltså att räkna ut hur mycket städpersonalen kostar per timme.

Andra steget är att avgöra hur många timmar man skulle kunna förkorta städningen med hjälp av en skurmaskin. Är det en stor yta kan lätt några timmar sparas per dag. I detta fall är det uppenbart att skurmaskinen är ekonomiskt försvarbar att köpa in. Men vad händer om städningen bara tar 30 minuter mindre varje dag?

Om det handlar om en halvtimmes besparing i tid innebär detta en besparing på 2,5 timme per vecka. Med 52 veckor på ett år innebär det en besparing på 130 timmar. Om varje timme kostar företaget 200kr innebär detta en besparing på 26 000 kr.

Kostar skurmaskinen 26 000 kr har man alltså sparat in den på ett år. Detta i alla fall om man enbart tittar på inköpskostnaden. Nu blir det inte helt rättvist då man även får räkna med service av maskinen (om det är större modeller) samt att vissa tillbehör kan behöva bytas ut. Samtidigt så håller en skurmaskin betydligt längre än bara ett enda år.

Därtill kan man lägga till den ergonomiska aspekten. De som städar jobbar med en betydligt bättre ergonomi om de har en skurmaskin än om de ska använda en klassisk mopp. Flera studier visar att ju noggrannare man är med att använda rätt utrustning desto mindre arbetsrelaterade skador uppstår på lång sikt.

Att köpa en skurmaskin är alltså ekonomiskt försvarbart – på lång sikt. Detta utifrån flera aspekter.

← Äldre inlägg