Outsourca delar av din verksamhet och spara pengar

Det finns många sätt att tjäna pengar på och ett av de bärsta är att verkligen se över sina kostnader inom företaget. Många företag har idag en hög personalkostnad på sin administrativa sida och där finns det verkligen anledning att överväga ett annat alternativ. Menas här: att man tar hjälp som företag är definitivt inget nytt; du har förmodligen städning, du kanske har en redovisningsbyrå och du kanske även har någon annan hjälp som ses som självklar.

Men; du kan även ta annan hjälp som i slutändan kommer att vara dig till gagn. Att outsourca – som det kallas – exempelvis sin it-support, sin lönehantering, sin telefoni och sina digitala system gör att man som företag dels sparar in pengar (det är utan tvekan billigare, du får rörligare kostnader snarare än fasta sådana) och framförallt så får du mer tid över till den egentliga verksamheten.

Dock: man bör naturligtvis se till att välja en partner som verkligen är kunnig. Det handlar trots allt om att företaget ska fungera och i och med att vi idag är så beroende av IT och telefoni så bör aktören och partnern man outsourcar detta till föregås av goda referenser. Ett gångbart tips är att man inte stirrar sig blind på priset. Det blir ofta billigare att outsourca exempelvis IT – men du ska inte sälja dig för billigt. Välj en lite dyrare lösning och få mer för pengarna.

Outsourcing – några fördelar

Om vi nedan ska lista några uppenbara fördelar som finns i att outsourca så ser de ut enligt följande:

  • Mer tid för din kärnverksamhet. Du slipper – speciellt viktigt för mindre företag – själv lägga en massa tid på exempelvis lönehantering och annat; allt sköts och du kan fokusera fullt ut på det du gör bäst.
  • Mer pengar: du kan strypa dyra, fasta kostnader genom att outsourca delar av din verksamhet. Vi nämnde personalen – men även exempelvis hyra blir lägre då ni kan söka er till mindre lokaler.
  • Bättre kvalitet på rapportering.
  • Effektivare lösningar, effektivare system och effektivare rutiner. Hela din organisation kan bli lite ”plattare” och inte så långsam. Kommunikation går snabbare, ni kan fatta snabbare beslut och ni kan snabbt nå information utan att behöva exempelvis slå i en massa pärmar och arkiv. Här är exempelvis molntjänster extremt bra.