Måste din affärsidé vara unik – som till exempel trädfällning på Lidingö?

Vi har alla hört talas om företagen som utvecklar en helt ny produkt eller tjänst som vi inte ens visste att vi behövde. De vi har hört talas om har gått från att vara en okänd idé till att förändra hur vi människor umgås, handlar, lyssnar på musik och gör saker i största allmänhet. Något man kan fråga sig är hur många verksamheter som har haft en ovanlig idé men som vi inte har hört talas om? Med tanke på att 8-9 av 10 startupföretag misslyckas och gå i konkurs inom ett par år så är det väldigt många fler som har idéer och misslyckas än antalet som lyckas och förändrar världen på kuppen. Frågorna som vi kan ställa oss är alltså:

  • Måste en affärsidé vara unik?
  • Är det bättre med en unik idé än en vanlig idé?
  • Om man ska lyckas som företagare, vad ska man då satsa på?

En unik affärsidé?

Låt oss utveckla med ett exempel, anta att du kommer på den ovanliga idén att arbeta med trädfällning. Säg också att du gärna arbetar i ditt närområde på grund av alla logistiska fördelar med det och att du bor på Lidingö. Du kommer då att börja erbjuda hjälp med trädfällning på Lidingö. Till en början får vi undersöka om den här affärsidén är unik. Om det är så att ingen arbetar med att just fälla träd på den här orten, beror det på att du har kommit med något banbrytande? Eller beror det på att det knappt finns några träd och därmed ingen marknad? 

En unik idé eller en vanlig idé – vad är bäst?

Att ingen har lanserat idén förut kan lika gärna bero på att du är enormt kreativ som att många har försökt men att det inte finns någon efterfrågan. En unik idé är alltså ett vågspel eftersom du måste hjälpa människor att upptäcka en efterfrågan som de inte visste att de hade. En vanlig idé, som att jobba med trädfällning i Småland eller att erbjuda städtjänster på Lidingö, där vet du att efterfrågan finns. Troligen kommer det att finnas en hel del konkurrens om kunderna som du istället behöver möta på något sätt. 

Om man ska lyckas som företagare, vad ska man satsa på?

Det är helt och hållet upp till var och en att fundera på om man ska satsa på att sälja sand eller glass i Sahara. Precis så kan det var med trädfällning eller någon annan tjänst som vi i exemplet skulle lansera på Lidingö. En högst ovetenskaplig tanke är att det är väldigt många fler som lyckas bra med att driva företag inom branscher som är etablerade där en efterfrågan finns, än de som försöker uppfinna något helt nytt. Om det betyder att man ska gå samma väg som alla andra, det lämnar vi osagt.

7 sep 2018