Starta eget med hemstädning

Det är en gynnsam bransch detta med hemstädning. Visste du att hela RUT-branschen har vuxit med 1.900 procent sedan RUT-avdraget infördes 2007? Jo så är det – 1.900 procent. Framför allt är det hemstädningen som har vuxit som allra mest det senaste året. I dag omsätter hela RUT-branschen 10,2 miljarder kronor. Ja du läste rätt; 10,2 miljarder kronor. Bara under 2017, det är en ökning med 25 procent jämfört med året innan (8,1 miljarder kronor). Just nu förser den 17.000 personer med heltidstjänster. Antalet köpare an RUT-tjänster är så många som 900.000 människor (i hela landet). Hemstädning är den största andelen köpta tjänster.

Antalet företag som arbetar med RUT-tjänster är omkring 15.000. Gissa om det finns utrymme för fler företag? Fortsätter efterfrågan att växa på detta sätt de närmaste åren, finns det verkligen en marknad för i princip vem som helst att starta bolag och växa. Här finns det en hel del kapital att hämta, för dem som har näsa för affärer.

Starta företag med hemstädning

Så varför inte starta ett hemstädningsföretag? Vi tror att efterfrågan kommer att förbli stark. Vi ser en ljus framtid för företagen och vi har en väldigt stark ekonomi i Sverige just nu. Arbetslösheten ligger på mellan 4 och 5 procent, vilket innebär att många företag har en bra marknad som kan sysselsätta människor. Så länge människor är sysselsatta, och samtidigt är i en ålder när de vill och kan skaffa barn, kommer de att behövas hemstädning, eftersom de ska hinna arbeta och ta hand om barn. Dessutom ser vi en stor andel äldre människor. De som föddes under 1940-talet är idag pensionärer. De var en väldigt stor kull och de flesta av dem kommer att behöva hjälp med att städa sina hem. Siffrorna talar sitt eget tydliga språk. Snart går även 1950-talisterna också i pension och kommer att behövs hjälp med sin hemstädning när de blir allt äldre.

Inte svårt att starta bolag

Det är inte svårt att starta bolag. Det bästa är om du arbetar i branschen och har arbetat upp en kundstock redan när du väl startar ditt städbolag. Du kanske har arbetat med ROT-tjänster, eller andra sorts tjänster? Det är viktigt att börja med en grupp kunder redan från start, så att du får in kapital kontinuerligt när du väl anställer fler städare. Varje städare bör ha minst fem kunder som anlitar dem regelbundet och för att det ska gå runt.

När du väl har fått in fler städare i ditt bolag, kan du satsa pengar på att marknadsföra er. Via reklam på internet och reklam i alla kanaler som ni bara kan, kommer ni att få in så många förfrågningar. Efterfrågan på hemstädning är verkligen stor. Det kommer inte vara svårt att få tag i klienter.

Viktigt att bygga varumärke

Det som är mycket viktigt i det här sammanhanget är, att ni på företaget är noggranna, lyhörda för kunderna. Din personal är din viktigaste tillgång. De måste vara bra gentemot kunderna. Det är de som är den bästa reklamen för städfirman. Om de kunder ni har nu, tycker om er, kommer de att rekommendera er för nästa kunder och på det sättet bygger du ett varumärke som kommer att göra att du kan ta mer betalt än dina kunder och kan konkurrera med dem.

Närhet är en annan viktig faktor. Dina kunder kommer att vilja att ni är tillgängliga, att det inte är svårt att ta sig hem till dem och att ni är flexibla och lyhörda. Visa att ni är nära dem, att ni finns lokalt. Läs mer om ett framgångsrikt hemstädningsföretag här.

30 mar 2018