Ända sedan Alliansen påstods ha planerat att bada badtunna hemma hos Maud Olofsson i Högfors, Västerbotten 2004, har badtunnor varit på tapeten. Lite olika historier om denna badtunna har florerat sedan händelsen – eller ska vi kalla den icke-händelsen? – med badtunnan.
En historia påstår att det aldrig hade planerats något bad i den omtalade badtunnan, som inte ens fanns hos Olofsson. Hon hade kanske ett bad som en tanke, men saknade som sagt en badtunna. Senare har Maud Olofsson (dåvarande Centerpartiets partiledare) berättat att det som till en början verkade som en bra idé utvecklades till en förkastlig sådan, då Olofsson vid närmare eftertanke varken hade lust att se sig själv eller de andra partiledarna i badkläder. Hur ryktet om ett bad i badtunnan kom sig, förtäljer inte historierna.
Nu blev aldrig badet av, men badtunnan som fenomen som för samman partiledare etsade sig fast hos människorna. Tillverkare av badtunnor var evigt tacksamma för den gratis reklam som badtunnor fick av uppståndelsen.
Badtunnor till för fler än politiker
Nu är ju inte badtunnor till för politiker eller för politiska allianser. Att ha en badtunna utomhus, eller bada i en badtunna tillsammans kan vara ett sätt att mötas och göra andra saker än konferera. Saker som kan ge bra verksamhet i företag, och alla andra ställen där människor behöver komma tillsammans, diskutera och dela idéer.
Att ha kick-off för företag är bra för verksamheten då människor som alla ska verka för att företaget ska gå framåt, uppnå tillväxt, behöver samordnas. En splittrad grupp som drar åt olika håll är förödande för ett företag (eller förening) som ska arbeta med tillväxt och utveckling. Det vet alla som är i ledande position. Särskilt gäller det människor som på olika sätt ska samarbeta, och som arbetar med företagsutveckling.
Det allra viktigaste bestäms i bastun
I Finland som är känd för sin bastu-kultur, vet man att de viktigaste besluten sker i bastun. Det är oftast där politiker kan samtala öppet med varandra. Där fattar affärsledarna viktiga beslut om nya affärer och avtal. Det händer något med oss människor när vi gör saker tillsammans. Inte så konstigt att många nya affärer sker ute på golfbanan, eller på resor, restaurangbesök och i bastun. Kanske svenska företagsledare borde gå i bastun oftare? Att ”grilla” den som man vill inleda nya affärer med i bastun kanske leder till fler affärer? Frågar man finnarna anser de med säkerhet att allt viktigt sker i bastun. Och de är väl experter på det?
Andra inlägg
- Rusta och matcha i Göteborg visar vägen till arbetslivet
- Fruktkorg Stockholm - fördelar med en fruktleverans
- Boka kontorsstädning i Stockholm för fräscha och rena lokaler
- Delad värme ger sänkta kostnader
- Hyra privatchaufför i Stockholm - En lyxig transport
- Använder robotar bara digitala skyltar?
- Kassasystem för restaurang
- Mäklare ger dig det sanna värdet av din lägenhet i Farsta
- Miljövänligare el med hjälp av PPA
- En utbildning i HLR räddar någons liv i Göteborg