Att driva ett företag innebär att man aldrig kommer att nå sina mål om man inte har en personal som verkligen trivs. Att man har att gör amed människor och inte maskiner – det är något som man måste vara medveten om och lära sig. Kort och gott: du kan sitta på världens bästa affärsidé och ditt företag må ha hur stor potential som helst – men ni kommer aldrig att nå den om dina medarbetare är missnöjda med sina arbetsförhållanden.
Ditt ledarskap är viktigt och om du inte redan gjort det så är en ledarskapsutbildning något som rekommenderas. Det finns ett stort värde i att lära sig att bli en bra ledare och det finns många användbara tips och poänger som kan underlätta. Likväl så kommer även den perfekta ledaren och den perfekta chefen att se en dipp i humöret hos sina medarbetare någon gång.
Som sagt; det är människor man har att göra med och som alla vet så har vi bra dagar – veckor, månader – så allt är toppen, då vi orkar hur mycket som helst och då energin är på topp. Tyvärr så har vi även perioder då vi inte är på topp. Men; vi anser att de djupa dalarna kan trubbas av som en följd av morötter och motivation från dig som chef och vi tänkte därför ge några tips kring hur du ska agera om du upptäcker att det behövs en liten push framåt.
Motivera dina anställda och nå målen
- Belöna. Olika typer av bonusar, lönetrappor och olika gåvor kan fungera som en klar motivator till att jobba hårdare. Självklart. Men det är även en farlig väg att gå då den på många sätt ställer den egna prestationen i centrum och där laget – på ett företag så är ni ett team! – kommer i andra hand. En lösning kan vara gemensamma mål – exempelvis en resa – snarare än öppna, och individuella sådana. Naturligtvis kan du pusha en anställd framåt genom att ge bonus för ett lyckat arbete, men sköt det lite snyggt och för dennes ögon enbart.
- Ta dig tid. Sitt inte och tryck inne på ditt kontor hela dagen. Du behöver synas och du måste vara ute och synlig för dina anställda. Delta, prata och bli en i gänget – med viss distans, du är fortfarande chef – och de anställda kommer att bli mer motiverade. I detta så ligger också att du tar dig tid för varje anställd. Bjud in till samtal, ge beröm och uppmuntra. Har någon gjort fel så skrik inte ut det inför alla. Förklara enskilt hur du vill ha det och ge feedback om vad som inte fungerade.
- Då och då så måste du stämma av med dina anställda och ta reda på vilka mål de har. Vill de klättra inom företaget, finns det någon intressant utbildning som du kan hjälpa dem att genomföra? Det här tjänar du som chef på i längden.
- Anställ. Den viktigaste punkten sparar vi till sist. Det är att du verkligen ser till att varje anställd har ett syfte och, så att säga, är rätt person på rätt plats. Rekrytering får aldrig ske halvhjärtat utan ska alltid komma som en följd av ett noggrant arbete. Har du inte tid att lägga på det så kan du med fördel ta hjälp av exempelvis en rekryteringsfirma som garanterat har verktygen att hitta en personal för dina behov.