Som företagare så kommer du förr eller senare att komma i kontakt med ordet nätverka och det är ett ord som du verkligen ska anamma. För; lär du dig koderna och behärskar nätverkande till fullo så kommer du att kunna dra stor nytta av den. Den naturliga, initiala frågan blir naturlig här. Vad betyder egentligen nätverka och hur omsätter man det i praktisk handling?
Det hela är inte så svårt. Att nätverka innebär att dra nytta av sina kontakter och att till fullo lära sig att använda sitt nätverk. Du har redan ett nätverk – du har kompisar, du har familj, du har släkt och du har bekantas bekanta. Kort och gott – det du ska göra är att bygga ut det hela så att du även har ett nätverk som hjälper ditt företagande och där tjänster, gentjänster, tips och värdefull information kan nå- och delas av dig. Det vi tänkte göra här är att första visa hur du ska agera då du nätverkar och därefter så ska vi visa några konkreta exempel på där ett nätverkande är möjligt.
- Du ska vara ärlig och genuin. Börjar du tumma på detta så kommer du snart att inse att din person allt mer sällan bjuds in till olika sammanhang. Kort och gott; var dig själv.
- Du ska ge och ta. Att nätverka handlar om ett givande och ett tagande. Du ska vara beredd att göra en tjänst för att få en tjänst i retur någon gång. Ställ upp.
- Du ska vara påläst. Se till att veta något om personerna du träffar, vilka företag de representerar och vad de heter. Lär dig namn, lägg dem på minnet och se till att använda dem nästa gång. ”Tjena Kalle, hur är läget ”, låter alltid bättre än ”Hej, jag minns inte riktigt vad du heter, men vi träffades förra veckan ”, eller hur?
Nätverka – fler tips att använda
Som företagare så kommer du att nätverka hela tiden – och detsamma gäller dina anställda. Det är därför viktigt att ni delar sunda värderingar och att ni hela tiden representerar företaget. Även på fritiden. Med detta sagt så ska vi även peka på några bra platser där ditt nätverkade kan visa sig fungera lite bättre. Enligt följande:
- Nätverksträffar. Jo, det finns sådana som arrangeras och där du kan träffa konkurrenter och kollegor i branschen. Se det är som en möjlighet att gör adig ett namn. Ni må konkurrera om samma kunder och ni må ”tävla” om brödfödan – men bäst mår ni faktiskt om ni hjälper varandra. Ha öronen öppna och skaffa dig viktig information. Kommer något företag att expandera och behöver personal, behöver du personal, har något fått in ett jobb som inte riktigt passar i dagsläget? Var där!
- Följ upp. Bjud intressanta företagare på lunch och se till att du syns. Är det ett större företag inom samma sfär som du befinner dig i – be om goda råd och försök att utveckla ett samarbete eller ett mentorskap.
- Får du ett råd eller en rekommendation så ser du till att följa upp detta – och tacka för det. oavsett om det gett dig någonting i slutändan. Ring, maila eller skicka en blomma. Visa att du verkligen uppskattar omtanken och gesten.
- Hitta gemensamma intressen bortom jobbet. Fotboll, kultur, musik, konst, film eller teater – vad som helst. Se till att hitta minsta gemensamma nämnare och spinn vidare på den. Dock: gör det ”på riktigt”. Säg inte att du vann Kalle Anka-cupen i tennis om du inte kan spela överhuvudtaget. Det är värre att bli avslöjad än att inte spela överhuvudtaget. Att sitta kvällen innan och googla konstnärer fungerar inte heller. Kom ihåg vår första punkt: var ärlig och var genuin.