Hur ser ditt företag ut för kunderna?

Har du någonsin funderat över hur ditt företag ser ut för kunder som besöker dig eller kör förbi dina lokaler ute på vägen? Alldeles för ofta möts man av företagslokaler där skyltarna och fasaden är så slitna att man undrar om det faktiskt pågår någon verksamhet inne i lokalerna. Här kommer några tips för dig som företagare om hur du kan tänka kring företagets skyltning.

Dina företagsskyltar är en viktig del av ditt ansikte ut mot kunden, så det kan vara värt att ta sig en funderare över hur ditt eget företag uppfattas av andra. Det är lätt hänt att man blir hemmablind.

Hela, rena och med klara färger

Skyltar som sitter utomhus på fastigheter slits hårt av både sol, vind och nederbörd. Därför kan man inte räkna med att de håller för evigt. Har dina skyltar blivit solblekta eller slitna är det nog god tid att byta ut dem. På vissa modeller räcker det med att byta ut en panel eller en klisterdekal för att de ska se ut som nya igen. Det kan vara smart att tänka på när du väljer nya skyltar så att de blir lätta att underhålla framöver.

Se över belysningen hos ljusskyltar

Har du skyltar med belysning bör du regelbundet kontrollera att lamporna fungerar som de ska. Det ser ovårdat ut med skyltar där vissa lampor är trasiga eller som står och blinkar för att lysrören har börjat bli utslitna. Byt hellre ut dem mod moderna LED-lampor så sparar du dessutom på elräkningen.

Är alla uppgifter aktuella?

På en skylt som anger ett telefonnummer, en hemsida eller en e-postadress så är det förstås viktigt att dessa uppgifter stämmer. Byt genast ut skyltarna om något är inaktuellt. Du vill ju inte missa potentiella kunder som inte får tag på dig med hjälp av de uppgifter som anges.

Samma sak gäller förstås med allt marknadsföringsmaterial, inklusive broschyrer, visitkort och även din hemsida. Att ha som rutin att kontrollera att allt stämmer åtminstone en gång om året kan vara bra att införa.

Är designen “up to date”?

Har din logga eller dina skyltar hängt med ett tag så kanske de känns lite mossiga. För vissa företag fungerar det utmärkt ändå, men försök att sätta dig in i hur dina kunder tänker. Driver du ett IT-företag där dina skyltar ser ut som att de härstammar från 90-talet så drar nog vissa kunder öronen åt sig då de tror att du inte har hängt med i utvecklingen. Är du däremot en bilfirma som är specialist på gamla fordon så är det däremot självklart med en skylt i gammal stil. Se till att materialet är anpassat till kundgruppen helt enkelt.

Känner du att du själv inte har 100% koll på den här typen av frågor kan det vara värt att ta hjälp av ett kunnigt företag som arbetar med utformning och tillverkning av skyltar. De brukar veta vad som passar för olika typer av verksamheter.

Bäst resultat brukar man få genom att bjuda in en representant att ta en titt på dina företagslokaler och platser där du annonserar. En kunnig grafiker kan svara på om skyltarna har en tilltalande och tydlig utformning samt vad du kan göra för att förbättra dina chanser att bli sedd av kunderna.

19 maj 2020