Så kan frisörer marknadsföra sig på nätet

Är du frisör? Eller planerar du att starta en salong och behöver göra en affärsplan? För många frisörer är en aktiv marknadsföring viktig, speciellt i början. Detta innan man har hunnit skaffa sig många stamkunder och en marknadsföring som sköter sig själva genom word-of-mouth.

Så vad kan man egentligen göra? Internetmarknadsföring är enkelt att komma igång med, och det har många fördelar. En fördel är att du generellt kan mäta resultaten väldigt bra. Du kan se hur många som har sett din annons, vad det kostar per klick och om din annonsering faktiskt också leder till konverteringar. Här berättar vi om ett par olika plattformar som frisörer kan använda sig av.

Adwords

Adwords är den populäraste plattformen för sökordsannonsering. Här betalar du per klick, och priset avgörs till stor del av konkurrensen på sökordet, men betydande är också vilket kvalitetsresultat annonsen för. Säg att du till exempel vill annonsera på ”frisör Åkersberga”. Din annons kommer då att bedömas på ett antal faktorer, bland annat hur relevant din annons och sida är i förhållande till sökordet ”frisör Åkersberga”. Om du får ett högt kvalitetsresultat kommer du att få en rabatt på klickpriserna. Får du ett lågt kvalitetsresultat tvingas du betalar mer än konkurrenter med bättre resultat, för samma klick.

I Adwords finns också en sökordsplanerare. Här kan du titta på vad folk söker på och bestämma vilket eller vilka sökord du vill annonsera på. Finns du i Åkersberga kan du titta på hur många sökningar ”frisör Åkersberga” har. Det kanske inte må vara några stora volymer sökningar, men kunderna som söker på det, och ser din sida, har god chans att vara nära till konvertering.

Facebook

Det som särskiljer Facebook från till exempel Adwords är möjligheten att ringa in sin målgrupp. På Adwords kan du visserligen fånga de som söker på ”frisör åkersberga” och därmed mycket sannolikt har ett intresse av att klippa sig där. På Facebook ser det dock lite annorlunda ut. Här kan du ringa in din målgrupp efter intresse, arbete och mycket mer. Precis som i Adwords kan du välja data som relaterar till kön och ålder, men att kunna välja intressen och bransch är det som särskiljer Facebook från de flesta andra plattformar.

Som nämnt i inledningen är internetsmarknadsföring ofta enkelt att komma igång med – men det kan vara desto svårare att lyckas med. Den som gör en seriös satsning kan välja att anlita en byrå med kunskap och erfarenhet.

22 Apr 2019