Det krävs en hel del kunskaper för att kunna utforma en skylt så att den locka till sig kunder framför ögonen på konkurrenterna. Än idag finns det många företagare som inte har förstått vikten av skyltar som verkligen talar till kunderna. Det finns vetenskap bakom detta, en undersökning från USA visade av 8 av 10 kunder tagit steget in i en butik tack vare en intresseväckande skylt.
Men det räcker inte med att bara placera ut en skylt i närheten av butiken, den måste vara rätt utformad också. Logotypen är exempelvis väldigt viktig för skyltens slagstyrka. 79 procent av deltagarna i nämnda undersökningen berättade att de kommer ihåg företag baserat en tydlig logotyp. Loggan är alltså ett viktigt vapen i marknadsföringen.
Här är de främsta egenskaperna som gör att din skylt blir säljande:
- Läsbarhet (viktigt för 60% av männen och 76% av kvinnorna)
- Unik upplevelse, kreativitet (51% respektive 63%)
- Färger och färgkombinationer (34% respektive 43%)
Enkelt uttryckt kan man säga att rena, enkla och starka skyltar attraherar kunder på bästa sätt.
Skylten ska vara grafiskt tilltalande och attraktiv formgivningsmässigt. En snygg kombination av bilder och text ska göra skylten maximalt tilltalande. Ljusa och färgstarka skyltar stod också på topp när den handlar om att fånga kundernas intresse. Men allra viktigast är att skylten är klar och tydlig. Är skylten otydlig och svår att förstå så har du ingen nytta av den.
Det finns gott om fallgropar
Det finns givetvis också en hel del fallgropar som man måste undvika när man ska ta fram en säljande skylt. Det är många som slarvar och tar dessa genvägar utan att tänka igenom kampanjen ordentligt. Detta trots att det är ganska enkla regler, som egentligen mest handlar om vanligt sunt förnuft.
Först och främst får skylten inte vara störande, förargelseväckande eller förolämpande. Exempelvis kan humor slå snett, då den sällan uppfattas av alla, särskilt i text. Detta är den vanligaste fallgropen, enligt undersökningen.
Ett annat stort problem är felstavningar och andra korr- och skrivfel. Dessa misstag ger ett oseriöst, okunnigt och slarvigt intryck som inte gynnar marknadsföringen. Dubbel- eller trippelkolla alltid stavningen på dina skyltar!
Smuts är ett annat problem. Är skyltarna smutsiga så ger det lätt intrycket att det gäller även hela verksamheten. Tvätta och putsa skyltarna regelbundet, särskilt utomhus gäller det att hålla koll.
Slarva inte med skylten. Tänk igenom och var noggrann med varje detalj, så ger det ditt företag ett seriöst och tilltalande intryck. Det kan ta lite tid och kosta lite mer, men du kommer garanterat att vinna på det i längden.
Här kan du läsa mer om skyltar.
Andra inlägg
- Rusta och matcha i Göteborg visar vägen till arbetslivet
- Fruktkorg Stockholm - fördelar med en fruktleverans
- Boka kontorsstädning i Stockholm för fräscha och rena lokaler
- Delad värme ger sänkta kostnader
- Hyra privatchaufför i Stockholm - En lyxig transport
- Använder robotar bara digitala skyltar?
- Kassasystem för restaurang
- Mäklare ger dig det sanna värdet av din lägenhet i Farsta
- Miljövänligare el med hjälp av PPA
- En utbildning i HLR räddar någons liv i Göteborg