Vilka fördelar finns det med tredjepartslogistik?

Som företagsägare kan du spara mycket tid genom att anlita någon annan som kan sköta lager och logistik åt dig. Tiden som sparas in kan läggas på utveckling och projektledning istället.

Vilka fördelar finns det med tredjepartslogistik? Den största fördelen är som sagt att du sparar massor med tid genom att anlita någon som sköter logistik och lager åt dig och ditt företag. Den tiden kan spenderas på att utveckla företaget eller sätta igång med ledningen av ett spännande projekt. 3PL eller tredjepartslogistik anses idag vara en av de mest effektiva lösningarna för optimering av logistikuppgifter. Ett stort plus är att du aldrig betalar för mer än vad som nyttjas. Det spelar ingen roll om det handlar om lagerutrymme eller logistikplanering, du betalar inte för mer än vad du använder. Inkluderas det ännu flera tjänster kommer avkastningen givetvis att öka. Så förutom lagerhållning och olika distributionslösningar är det en bra idé att även lägga till materialproduktion. På det sättet får du en ännu effektivare process.

Huvudidén med 3PL

Huvudtanken bakom 3PL är att optimera och få kontroll över det befintliga lagret. Många företag har fyllda kontorsförråd med allt från pennor till rollups. Förrådets innehåll glöms bort, ingen kontrollerar vad som behövs utan beställer bara enligt rutin. Detta slösar inte bara på resurser, utan även tid. Att anlita någon som har koll på lagret och ser till att du löpande får uppdaterade lagerlistor oavsett vad som finns där, är bland de smartaste besluten som kan tas i ett företag. Detta förflyttar flera uppgifter i företagets produktionsled till en leverantör som erbjuder helhetslösningar. Resultatet som det nämndes ovan är givet – du får mer tid över för övriga uppgifter såsom utveckling och innovationer som kommer att driva företaget framåt.

Slipp projektleda och få bättre koll på kostnaderna

3PL ger dig chansen att få full kontroll på kostnaderna varje månad. Hur fungerar det? Samarbetar du med en partner när det kommer till lagerhållning och lagerutrymme kommer du att få en faktura för samtliga kostnader. Inga överraskningar eller oväntade avgifter kommer att dyka upp. En samlad faktura ger dig en full överblick av företagets månatliga avgift för de poster som du har beställt. Det är utan tvekan praktiskt att ha en leverantör för hela produktionsledet. På det sättet slipper du bli involverad med flera leverantörer och ansvara för ledtider, kostnader och deadlines. Principen är enkel, du som företagsledare beställer och leverantören fixar oavsett vilken del av produktionsledet din beställning gäller.

6 apr 2020