Sälj ditt företag- allt du behöver veta

När det väl är dags att sälja företaget är det en hel del att tänka på och processen tar tid. Därför är det bra att förbereda sig, så här kommer en liten guide om hur man bäst ska gå tillväga.

Den som driver företag kommer någon gång till den punkten att det är dags att på ett eller annat sätt avyttra företaget. Det kan vara för att starta ett nytt företag, för att man vill göra något helt annat eller att det är dags för pension. Idag är det vanligt att små företag läggs ned när ägaren tänker gå i pension, men istället är det en god idé att sälja firman. För köpare finns därute, men innan man säljer ska man förbereda sig för att göra en så god affär som möjligt. Många väljer att anlita en revisionsbyrå eller advokat genom hela processen, och det kan vara en mycket god idé som lönar sig i slutänden.

Hur går man tillväga för att sälja ett företag?

Det är bra att påbörja processen i god tid. Det skadar inte att börja till och med något år innan man tänker sälja. Inledningsvis ska man börja med en företagsvärdering. På så sätt får man en realistisk bild över vad företaget är värt. Börja med att ställa dig själv några frågor för att du ska skapa dig en bild över vem som kan vara din framtida köpare.

  • Har du några önskemål om hur företaget ska drivas vidare?
  • Tänker du dig att få ut alla pengar från försäljningen direkt eller är du öppen för ett delvis övertagande till att börja med?
  • Kan du tänka dig att stanna kvar som rådgivare i en övergångsperiod?

Att erbjuda sig att stanna kvar som rådgivare kan vara en god idé om köparen är ny som företagare.

Sista stegen för en lyckad försäljning

När det kommer till köpare så är det troligt att köparen redan finns nära dig, framför allt om det är ett mindre företag. Det kan vara en kund, en konkurrent men även eventuell personal eller familjemedlem. Det finns speciella företagsmäklare som redan har en potentiell bank med köpare eller så kan man annonsera själv i olika kanaler. Det sista men som är bland det viktigaste är att du kan visa upp samlad statistik och siffror för köparen samt att skala bort onödiga kostnader. Tveka inte att redovisa öppet eventuella olösta tvister, för transparens inger förtroende och ökar värdet.

16 apr 2020